str. 114
III. Zařízení domácnosti. Světlo a oheň podte paměti starých a v době přítomné. Úprava a výzdoba světnice, ostatních místností. Náčiní. (Popis, lidové názvy, náčrtky předmětů význačnějších.)
IV. Pokrmy a nápoje. Všední, nedělní, sváteční, při slavnostech výročních a rodinných. Společenské mravy při jídle a pití. Zvyklosti před jídlem a při jídle. Příslušné nádobí.
V. Zaměstnání. Hospodářství. Průmysl. Obchod. Příslušné nářadí a obyčeje. Statistika.
VI. Kroje a výšivky. Látky, barvy. Kroje staré a nové, obyčejné a příležitostné, slavnostní. Kroje stavů jednotlivých. Výšivky, krajky. Způsob prádla.
VII. Lidová ornamentika.
VIII. Styky společenské a rodinné. Život doma a v obci. Poměry rodinné a sousedské.
IX. Obyčeje, obřady a slavnosti:
1. Kalendář výročního zvykosloví.
2. Zvyky, obřady a slavnosti rolnické, počínajíc jarem. 3. Obyčeje rodinné (křest, svatba, pohřeb).
X. Písně, rýmovačky, říkadla a řečnictví lidové (slova a nápěvy). Hudba a tance.
XI. Pověsti a pohádky. Legendy, lidové podání místní, historické, osobní. Zkazky o bytostech nadpřirozených. Rozprávky škádlivé a žertovné. Posměšky.
XII. Přísloví, pořekadla, hádanky.
XIII. Právní názory a zvyklosti (rodinné a obecní).
XIV. Představy kosmologické a názory geografické.
XV. Lidové léčeni. Léčení přirozené a pověrečné (lekovadla, zaříkadla, amulety a pod.).
XVI. Kouzla, čáry a pověry.
XVII. Hry a zábavy. Dětské i dospělých. Výjevy dramatické, světské i duchovní. Divadla loutková.
XVIII. Poměry vzdělanostní. Výchova domácí, vliv činnosti školské a církevní. Četba lidová.
* Nové časopisy odborné. E.
Lalayantz rozesílá právě první číslo nového časopisu, věnovaného lidovědě arménské na Kavkaze, pojmenovaného „Azgagrakan Handess" (Sborník ethnografický). První sešit, ozdobený četnými vyobrazeními, obsahuje mimo jiné': Redaktor, Historický vývoj armén-
ské ethnografie; Virchov (přel. Babajan), Význam Kavkazu v historii vzdělanosti; Kara-Murza, Písně lidové. Srv. P. S é-b i 11 o t, Revue des traditions populaires, Paris, 1896 str. 335. — International Folk-Lore Association, Papers re ad at Memphis, Atlanta and Chicago, Chicago, 1896, June. Vydává nové sdružení folkloristických spolků amerických se znakem Chicagského spolku folkloristického z r. 1891. Zajímavé jsou tu srovnávací studie Dra. P. Carusa o ďáblu ve vývoji náboženských názorů a L. D. Peeta, Astronomické symboly v Americe (s vyobrazením personifikací slunce a měsíce.)
* Nové společnosti odborné.
Dne 3. května t. r. bylo založeno družstvo pro lidovědu švýcarskou (So-ciété Suisse de Traditions populaires). Bude vydávati a r c h i v, věnovaný studiu lidu švýcarského. — Societě du Costume Poitevin nazývá se nová krajinská společnost lidovědná ve Francii, jež vydává nový časopis pod názvem „R e v u"e des T r a-ditions populaires du Po.itou", řízený od H. Gelina. Z prvního, nám zaslaného čísla, vysvítá, že to bude pozoruhodná publikace, s obsahem bohatým, věnovaným vedle jiného studiím pohádkovým.
* ířěmecké národní museum
v Berlíně. O vyjednávání, jež se týče tohoto chystaného musea, viz Verhandlungen der Berliner Gesellschaft für Anthropologie, Ethnologie und Urgeschichte, red. von Rud. Virchov, Berlin 1895, str. 418—419. V odpovědi ministra vyučování významná jsou tato slova o zásadní otázce při zařizování museí: „Dem Vorstande der Gesellschaft für Anthropologie, Ethnologie und Urgeschichte erwidere ich, dass ich es mir versagen muss, für Bewilligung von Staatsmitteln zur Erbauung eines neuen Museums einzutreten, welches nach dem Antrage des Vorstandes zur Aufnahme der Sammlungen des Museums für Volkstrachten, der vorgeschichtlichen Abtheilung des kön. Museums für Völkerkunde und der anthropologischen Gesellschaft, sowie zur Gewährung von Arbeitsräumen für diese Gesellschaft zu bestimmen sein würde . . . Da ich nach Lage der Verhältnisse dem Plane des . Vorstandes nicht näher zu treten vey-