str. 174

„Ourlet antique".1) Ukazuje přesvědčivě, že podobné práce vyskytují se ještě v renaissanci i na pracích umělých.
Podobně jest tomu i při švech tak řečených „volných".! ty nevyskytují se jen na Slovensku, Moravě a tu a tam místy v Čechách na staré lidové práci, nýbrž jich bylo užíváno ve starších dobách snad všeobecně, nejspíše proto, poněvadž švy novější, kde klade se látka na látku a vše pevně sešívá, byly by při hrubém tkanivu se proměnily v neohebné šlachy, jež by prostupovaly oděv všemi směry a činily jej neohrabaným a neohebným. O příklady ozdobných švů na lněných a konopných oděvech, nošených ve starších dobách od jiných vrstev obyvatelstva, nebyla by nouze. Nejzajímavějším příkladem jsou ozdobné kutny ha vírů kutnohorských, jak nám je staré malby a drobnomalby zachovaly, (čís. 18 a 19.)

Čís. 18. Oděv hornický v hornických právech (rukop. XV. stol. v Museu král. Českého).
1) Encyclopédie des ouvrages de dames: On re-marque souvent aux belles broderies de lin, pro-venant de 1'époque de la Renaissance, deux ma-niěres de faire un ourlet, que 1'on trouve rare-ment expliqués dans les manuels modernes.
|