str. 207
ludowego (důležité' údaje z oboru lidového léčení). B. Pawíowicz, Kilka rysów z žycia ludu w Zalasowej (nedaleko Tarnova) se sbírkou pohádek a rozprávek. Pozoruhodná i pro české čtenářstvo je práce Šwigtkova „Zwyczaje í pojgcia prawne ludu nadrabskiego." Neváhám ji pokládati za vzor pro budoucí podobnou práci českou o lidových zvyklostech právních. Nat. Zimme-r o w a, Dumki i piešni ludu ruskiego z Zadnieprza (s nápěvy). Sekretář oddílu etnologického, neúnavný pracovník, známý již z referátů našemu čtenářstvu Roman Zawiliúski pokračuje ve svých studiích národopisných o horalech „Przyczynek II. do etnografii górali pol-skich na Wegrzech". Líčení týká se lidu slovenského. Dočítáme se tu mimo jiné popisu svatebního veselí a zvykosloví výročního. Písně zapsány jsou tyto: Stoji wieža murowaná; Od Morawy dysc idzie; Za Tatry, ehtopcy, za Tatry; Pochwálen bucT Pan Ježisz, witáj, milá, co robis; Kamaradzi moji mé sie radzi mánie; Grónicku beskidzie drobný šnié-zek idzie: Hory, hory, hory, lesy, už mnie tez tu nic nie ciesy; Co bedziemy robič, kiešmy porobili; Bolby bacá ba-cowal; Už Turek ide, že wojna bude; Za Krakowem, jak sa mi zda, žes tam jeden hajiczek; Slonecko zašlo, miesia-cek šwieti; Kied som wandrowal, mu-zéka hrála; Wileciáf pták hoře pod •obloki; Pani mamo, hersko cero macie; Pytala sie mamička, doma-lije Hanicka; Winecko dobré je, gdo nam ho naleje; Pohinula na szařasi slanina; K horám, clilopcy, k horám; Czerwena chalupa, biele okna; Dziewcza, dziewcza, biely krisztal. Jak již ze začátků patrno, jsou to písně, známé z lidového podání československého. Také pohádky dále uveřejněné shodují se s našimi. Nová řada publikací Kommisse anthropologicke za-Kájena je slibně tímto prvním svazkem.
* Gut ber let C. Der Mensch,
Sein Ursprung und seine Entwicklung. Eine Kritik der mechanisch-monistischen Anthropologie. Paderborn, 1896.
* Ros.sbach F. Die Berücksichtigung der Kulturgeschichte im Geschichtsunterricht, Neuwied, 1896.
_* Gobi et d'Alviella. Les pre-uiieres ciyjlisations, Revue de l'univ. de BruxeUes I X, 1896.
* Spam er s Illustrierte Weltgeschichte mit bes. Berücksichtigung der Kulturgeschichte, 3. vyd. III. (Mittelalter, neu bearb. v. O. K a e m m e 1), Leipzig, 1896.
* CarpenterE. La civilisation, ses causes et ses remědes, La so-ciété nouvelle, 1896, 1—2.
* Wa lcke r K. Montesquieu als Polyhistor, Philosoph, Vorkämpfer der german.-protestantischer Kultur uud als politischer Prophet, Leipzig, 1896.
* van D rival. De l'origiue de l'ecriture, 3. éd. Paris, 1896.
* Sut er H. Die Araber als Vermittler der Wissenschaften in deren Übergang vom Orient in den Occident, Aarau, 1896.
* Boralevi G. Civiltä e culto giudaico negli scrittori greci e latini, Livorno, 1896.
* S c h w a r t z J. H. Geschichtliche Entwicklung der messianischen Idee des Judentums, Von kulturhist. Gesichtsp. behandelt. Kladno, 1896.
* Braun M. Die Geschichte der Juden in Schlesien, Breslau. 1896.
* Winter G. Der Antisemitismus in Deutschland vom kulturhistorischen und sozialpolitischen Standpunkte beleuchtet, Magdeburg, 1896.
* Berliner A. Über den Ein-fluss des ersten hebräischen Buchdrucks auf den Kultus und die Kultur der Juden, Frankfurt a. M., 1896.
* A. de Verdilhac. Moeurs bourgeoises en France, du XHIe au XIVe siěcle, Bibl. Univers. 1896, 5.
* Bérenger-Féraud L. J. Superstitions et survivances, étudiées au point de vue de leur origine et de leur transformations, I. Paris, 1896.
* Svoboda A. Gestalten des Glaubens, Kulturgeschichtliches und Philosophisches, Leipzig, 1896.
* Boner E. G. Sui miti delle acque, Messina, 1896.
* Riess E. On ancient supersti-tion, Transact. Amer. Phil. Assoc, 1896, 26.
* King L. W. Babylonian Magic and Sorcery, London, 1896.