str. 131
Ujec, presvuřt. Při zabíjení posílají si příbuzní obyčejně ovarovici, polévku, kousek masa, jelito a jitrnici, šperky.
Palírna kořalky. Barborka, věž, odkud se čerpala voda do palírny a pivováru.
Smévanky. Po křtu sezve babka (babička) děti nejbližších příbuzných na smévanky. Dítě leží ve vodě, jedno dítko přistupuje za druhým, udělá mu kolo na obličeji, aby mělo kulaté hubu (tvář) a hodí do vody peníz. Po úvodě jsou radovánky, totiž hostina jen pro kmotřenku a nejbližší příbuzné, kmo(u)cháček musí zůstať doma.
Když přijde někdo právě v čas oběda, řekne: »Rač Pán Bůh žehnat« — pozvou ho slovy: »Pojďte s nama k obědu« — »Obědváte s Pánem Bohem, taky jsme už po strachu.« Anebo žertovně prohodí na »Rač P. B. žehnat« — »Nedáme se odehnať.«
Litka nebo litkup bylo pití po uzavřeném větším kupu.
Čím víc opichačů, tím míň krop. Čím více pomahačů, tím horší dílo.
Vlastník a vlastnica jsou děti bratranců. —
Zácestek je konec pole od celku odříznutý cestou.
Stíhel spojuje náručního (pravého) koně s podsedním, sedlovým levým.
Proso (jahlí) se na kašníku (zvláštní mlýn) zbaví slupek a vyloupené proso sluje kaša, taktéž i pečená. Je-li ve mléce vařená, sluje »netyja«.
Beneše jsou pečivo pečené na benešníku, formě to, na které jsou různé tvary zvířat, na p. rak, kohout.
Pery povstanou, když se v hrnci nechá těsto zkynouti a pak opeče.