fbpx
Menu

Regionální folklor do škol – manuál pro učitele

Regionální folklor do škol – manuál pro učitele

Publikace je inspirací i praktickým návodem pro učitele, jak ve vyučování využít i přiblížit dětem nižšího stupně základní školy tradice lidové kultury jejich obce a regionu. Přináší konkrétní folklorní materiál (říkadla, písně i s notovým záznamem, hry, návody na praktickou činnost) i jejich didaktické zpracování ve formě netradičních vyučovacích hodin, krátkých projektů a projektových dnů. Konkrétní obsah se prezentuje ve čtyřech základních tématech: jarní zvykosloví, rodinné zvykosloví-tj. poznání, kdo jsem a kam patřím, povídání o řemesle a povídání o hře s návody na hry. Na didaktickém zpracování se podílely zkušené učitelky, které jednotlivé projekty v pedagogické práci ověřily.

Praktické části manuálu předchází dvě teoretické stati o tradiční lidové kultuře a tradicích a druhá stať přináší fundované pojednání o významu hodnot tradiční lidové kultury pro výchovu.

Kniha je doplněna bohatou obrazovou dokumentací.

Vzhledem k obsáhlému materiálu je vhodnou pomůckou nejen pro učitele nižšího stupně základní školy, ale i pro laické zájemce, např. pro rodiče a jejich děti.

Práce vznikla při realizaci projektu Tady jsme doma – regionální folklor do škol, který pod hlavičkou NÚLK existuje od roku 2008.

Popis

OBSAH

Úvodem (Alena Schauerová, Magdalena Maňáková)
A TEORETICKÁ ČÁST
A.1 Tradiční lidová kultura a tradice lidové kultury (Magdalena Maňáková)
A.2 Význam hodnot tradiční lidové kultury pro výchovu (Alena Schauerová)
B TEMATICKÉ PROJEKTY
B.1.1 Každý se nějak jmenuje – rodina a rodinné zvykosloví (Růžena Vinciková, Ivana Janoušová)
Základní didaktické informace
B.1.2 Realizace aktivit:
1) Každý se nějak jmenuje aneb Od křtu do dospělosti, 2) Křest, 3) U maminky, 4) Školní léta, 5) Kamarádka moje, 6) Namlouvání, 7) Už jsme svoji, 8) Každý se nějak jmenuje – pracovní list, 9) Módní vlny ve výběru jmen, 10) Prezentace
B.1.3 Projektový den: Základní didaktické informace
Průběh projektového dne – přehled
Realizace projektového dne (aktivity):
1) Každý se nějak jmenuje – motivace, 2) Škádlivky, hry, 3) Jak jsem ke svému jménu přišel – vytvoření knížky, 4) Prezentace knihy, statistiky jmen a příjmení
B.1.4 Podklady pro učitele:
Motivační text – Každý se nějak jmenuje
Křestní jméno a křest
Jak jsem ke svému jménu přišel. Pracovní list
Přísloví a citáty
Seznam vybraných lidových písní
Halí, belí – verše pro malé děti
Škádlivky, říkadla
Každý se nějak jmenuje. Pracovní list
Módní vlny ve výběru jmen – statistika
Písně – notové zápisy
Použitá a doporučená literatura
B.2.1 Řemeslo našich předků: Košíkářství (Raduše Čermáková)
Základní didaktické informace
B.2.2 Realizace aktivit:
1) Řemesla – košíkářství, 2) Košíkářská pohádka, 3) Přísloví, 4) Výroba papírového košíku, 5) Říkadla a písně s košíkářskou tématikou, 6) Jak se vyrábí koš – pracovní postup
B.2.3 Projektový den: Košíkářství, Základní didaktické informace
Realizace projektu: Exkurze do muzea
Výroba proutěného košíku
Závěr projektu
B.2.4 Podklady pro učitele:
Košíkářství – historie
Košíkářská pohádka
O vrbové pomlázce – pohádka
Říkadla o proutí a koších
Písně: Šla Nanynka
Šla má milá do Klomína
Obrazový materiál – košíkářství
Jednoduchý popis pracovního postupu
Pracovní list – Košíkářské řemeslo
Košíček – šablona
Použitá a doporučená literatura
B.3–6 Jarní výroční obyčeje (Yvona Voráčová)
B.3.1 Hu, hu, hu, jaro už je tu
Základní didaktické informace
B.3.2 Realizace aktivit:
1) Taneční hra Na sluníčko, 2) Taneční hra Zlatá brána, 3) Ptáčku, jak zpíváš?, 4) Ptáčku, zazpívej!, 5) Nakresli si ptáčka, 6) Ptačí sněm, 7) Letecký den, 8) Píseň a tanec Kukačka, 9) Velikonoční slepička
B.3.3 Podklady pro učitele:
Kaj, kukačko
Hřej, sluníčko
Šablona slepičky
B.4.1 Pašijový kalendář
B.4.2 Realizace aktivit:
1) Pašijový týden, 2) Pašijový kalendář, 3) Škaredá středa, 4) Hra na Jidáše, 5) Kdo je Jidáš, 6) Vítám tě, vodičko čistá, 7) Holka modrooka – tanec, 8) Návrat zvonů, 9) Mazanec, 10) Kdes klíče dala?
B.4.3 Podklady pro učitele:
Holka modrooka – píseň a tanec
Smrtná neděla
Použitá literatura
B.5.1 Kalamajka, dávaj vajka
Základní didaktické informace
B.5.2 Realizace aktivit:
1) Pomlázka – práce s textem, 2) Hra Hledání milého, 3) Nápisy a koleda, 4) Zdobení vajíček a pletení pomlázky, 5) Honička s pomlázkou a obdarování, 6) Píseň Roztrhana chalupa, 7) Hry s vajíčky
B.5.3 Podklady pro učitele:
Motivy na kraslice
Nápisy na kraslice
Svazování prutů
Roztrhana chalupa
Použitá literatura
B.6.1 Projektový den: Něsem, něsem Mařenu!
Základní didaktické informace
B.6.2 Jarní pošta
Dopis pro 1. ročník
Dopis pro 2. ročník
Dopis pro 3. ročník
Dopis pro 4. ročník
Dopis pro 5. ročník
Dopis pro ředitele školy
B.6.3 Podklady pro učitele:
Had leze z ďúry
Volky
Postní neděle – názvy
Něsemy Majiček
C Jak si hráli naši rodiče a prarodiče, když byli malí
C.1 Hry našich předků (Růžena Vinciková)
C.2 O hře (Anna Šmardová)
D PŘÍLOHY
D.1 Roční plány (ukázky)
Plán práce 5. ročníku v Krmelíně (Yvona Voráčová)
Plán práce 2. a 3. ročníku MŠ a ZŠ v Dolní Rožínce (Ivana Janoušová)
D.2 Výzva
E d i č n í p o z n á m k y