Předchozí pohled na ORIGINAL | OCR Následující
str. 170

c) Nemecké území.

Jest málo krajů, v nichž by se národnostní pomery měnily ne'snad odnárodňovaním a osvojováním si cizího jazyka a pak i národnosti, nýbrž vytlačovaním národa z jeho sídel, jež pak jsou zaujímána druhým, tak rychle, jako na německých ostrovech ve Spiši. Proto jest jejich studium neobyčejně zajímavé a bylo by záhodno, aby se nepřestalo na pouhém zjištění tohoto pirocessu a vnějších příčin к němu vedoucích, pokud může je odkrýt statistika, nýbrž aby se našel některý dobrý znatel tamějších poměrů, který by odhalil vnitřní síly, jež ovládají život jednotlivých národností těchto končin a určují jejich vnější pohyb.

Německé osady, jež založeny byly kolonisty v době pozdní, teprve ve století 12. a 13., netvoří území souvislého, nýbrž rozpadají se ve dva ostrovy větší, několik menších a mimo to rozptýleně po slovenském území žijí německé menšiny, zvláště ve městech.

Nejrozsáhlejší jest ostrov kežmarský podél řeky Popradu, jejž tvoří 29 obcí, které měly německou většinu obyvatelstva podle úředního zjištění v roce 1880 a ještě 1900; nyní se tento počet jíž zmenšil. Nejvíce jich leží v okrese kežmarském, pak 7 v spišskc-sobcteckém a po dvou v levočském a staro-lubovenském. К ostrovu přiléhají některé obce s německými menšinami, jež jsou namnoze zbytky bývalých většin.

Němci tohoto ostrovu jsoiu většinou evangelíci luterského vyznání, menšinou katolíci. Mezí jejích obcemi jest jen jediná čistě katolická (Podolinec na severu), ostatní mají buď evangelické většiny nebo silné evangelické menšiny, které však většinou se jimi staly z většin teprve v dobách nedávných. Celý ostrov obklopen jest osadami katolickými, na severu podle jazyka polskými, na jihu slovenskými, toliko na jihozápadě sousedí s německými obcemi okresu scboteckého několik slovenských obcí evangelických; s východní strany přiléhají к němu arci ukrajinské osady sjednocené.

Abychom rozuměli nynějším národnostním poměrům, bylo by nutno znáti poměr náboženství a národnosti v minulosti. Že velikou většinou v dřívějších dobách bylí Němci protestanty, jest jisto, jakož i to, že mezi nynějšími evangelíky ostrovu může býti málo přistěhovalců původu neněmeckého, ježto celé ckclí j inojazyčné až na malou výjimku jest neprotestantské. Záhadno jest jen, jakou měrou v německém obyvatelstvu byli původně katolíci a tudíž do jakého stupně nynější němečtí katolíci kežmarského ostrovu jsou Němci původem a jaké procento mezi nimi připadá na poněmčené přistěhovalce ze sousedních krajů slovanských (polského a slovenského). Bez přesných znalostí historických nebude tu možno učinit! si správnou představu o procesu asimiláčním a odnárodňovaní. Že Němci vyznání řeckokatolického jsou přistěhovalí Ukrajinci, kteří národně podlehli svému okolí, není jistě třeba zvláště připcmínati.

Poněvadž změny v poměrech populačních f sou tu velmi markantní, uvedu zde příslušná data v přehledu, a to napřed data konfesijní, o nichž nemůže býti pochybnosti, že odpovídali skutečností.

Bylo napočítáno T podle konfese obyv.


Předchozí   Následující