Předchozí pohled na ORIGINAL | OCR Následující
str. 51



návštěvách mládeže, „ohladačkách" a j. Velká plodnost (také velmi zajímavé názory lidu na povinnosti ženy v té věci ukazují nízké její postavení). Drsný život způsobuje, že smrt dítěte, pokud není odrostlé a tedy nepřispívá celku, není považováno za velkou ztrátu. Uslyšíte i výrok otcův (a není to názor hrubého jednotlivce) „Vždyť to není ještě člověk", jako postačitelnou útěchu. Nejlépe se ovšem jeví tato primitivnost celkového nazírání ve zvykosloví. Není to práce snadná, ale vděčná. Ovšem nesmíme čekati, že v těchto starobylých oblastech najdeme, abych tak řekl, úplný inventář všech zvyků a jejich skupin, jak jsou naznačovány v rozmanitých návodech a dotaznících. Nesmí nás překvapiti a mýliti, když bude jejich počet menší, než v krajinách jinak národopisně již méně zajímavých. Tam, kde střetávalo se, ať kolonisací nebo jinými činiteli, více kulturních proudů, tam i zvyků a obyčejů se navršilo, ale když je analysujeme, vidíme, že jsou to opravdu nánosy, často slabé vrstvy, že se staly formalitami, jež už vyplňují jenom některé dny, ale netvoří již část psychologie lidové. Je něco zcela jiného, vidíme-li ještě dnes ten neb onen zvyk jako nepostradatelnou součást pracovního programu, kterou je nutno vykonati, poněvadž na ní závisí ku příkladu úroda, a něco jiného je, když podobný zvyk klesl již na zábavu dětskou. Tak v těchto starých oblastech bojí se nebo donedávna ještě opravdu se báli i dospělí, ovšem zvláště ženy masky „turoně". Tato maska svou. podobou a ovšem i bizarností jim prostě vyvolávala znovu onu bázeň, kterou jim ve starších dobách toto zvíře způsobovalo, ať již jako představa primitivně náboženská a personifikace sil lesních, nebo prostě jako nebezpečný tvor. Tak mohli bychom probírati skoro všechny zvyky. Zde nejenom najdeme bázeň před mrtvým, zvláště cizím, jenž na půdě dědiny zemřel, poněvadž může škoditi mnohem více, než domácí mrtvý, jenž je přece neustále v úzkém styku s dědinou, zná ji a je jejím členem i po smrti, — ale zde můžete mluviti s osobami, máte-li ovšem jejich důvěru, které vám budou o mnoha dokladech toho vyprávěti a vás upřímně přesvědčovati z vlastního a ne dávného svého života. A stejně jako člověk mrtvý může škoditi i zdechlé zvíře, neboť je těsný vztah člověka a zvířete v této primitivní společnosti. i zvíře má svou „smrt", jež obchází a děsí člověka. Podobně je tomu i v jiných skupinách pověr, jako je víra ještě dnes živá a v ústech lidu ze současné doby doložená o přeměně ženy ve zvíře, žábu a j.

Stejně i u zvyků rodinných, jako narození, svatba a pohřeb najdeme zdánlivou jednoduchost, někdy i chudost, ale za to obsah bývá starobylý. Je přirozeno, že nejvíce se jich seskupuje okolo života ženy.

Posléze pozornosti zaslouží si i denní, drobná práce. i v ní najdeme velmi často zajímavé doklady starobylosti. Řekl jsem již výše, jak v pletení drobných potřeb je nám dochována nejprimitivnější technika, jakou nacházíme všude jinde na počátku kultury. Zde uvedu z ostatního ještě jeden doklad. Do nedávna bylo v okolí Čičman a také jinde obvyklé, že se voda uvedla do varu v dřevěné nádobě к praní hrubých kusů šatu kameny v ohni rozpalovanými, ač bylo mnohem pohodlnější ohřáti ji v hrncích. Tyto kameny mají ještě nyní velký význam při porodu. A podobných dokladů našli bychom ještě více.

Jak vznikly, nebo lépe řečeno, jak se dochovaly na naše doby tyto starobylé oblasti? Nepřekvapí a není potřebí obšírně vykládati, že


Předchozí   Následující