str. 127
těsněji přiléhá; Holan shoduje se tu s Michnou. — 100. Yy krásní Serafínové. Kam. II p. 66, Holan p. 327. Úplná. — 101. Záře jasná věčnosti. Kam. II p. 7, Cith. p. 729. Shoda jest úplná. — 102. Zavítej k nám, Duše svatý. Kam. I p. 59. Jest to známá píseň bratrská, též v SV. p. 302. — 103. Zdrávas oděná slun-c e m. Kam. II p. 97, Hlohov. p. 285 (s nadpisem „Salve amicta sole"), SV. p. 611. V Kam. jest o strofu šestou méně. — 104. Z nebe posel vychází. Kam. II p. 19, Svatoroční muz. p. 54, Holan p. 172. V Kam. jsou strofy 1—3, 5—7. — 105. Z nebe vychází dennice. Kam. I p. 16, Holan p. 76. U Kam. jsou jen strofy 1—3, 6—8.
Dosud zbývá určiti ze sbírky Kamarýtovy 143 písně. Nepochybuji, ie ke mnohým ještě předlohy starší se najdou právě tak, jako k některým dosud ze starší doby nedoloženým písním „lidovým" ve sbírce Bartošově. Nejsou ještě probranými všecky sborníky a kancionálky ze st. 17., natož ze st. 18., ze kterých lidová tradice mohla čerpati. Až se tato práce vykoná, ukáže se, tuším, že samostatná produktivnost lidová v oboru duchovní písně byla skrovná, že, pokud věc můžeme stopovati, lid přebíral hotové skladby z kancionálů a sborníčků tištěných, dochovávaje je na pokolení mladší po stránce textové beze změny. Jen tu a tam z delší písně vypustil některé verše, nebo ze dvou strof utvořil jednu. I po stránce hudební, jak ukazuje sbírka Bartošova, zachováván původní ráz skladeb, nehledíme-li k hojným cifrám a ke zrychlenému tempu. — Zajímavé jest srovnání sbírky duchovních písní u Bartoše a Kamarýta, hle-díme-li k počtu duchovních písní starších (z 16 st. a výše). U Bartoše starší písně zastoupeny jsou ještě slušným číslem, kdežto ve sbírce Ka-marýtově naprosto převládají skladby mladší ze st. 17. a násled. Písně staročeské tvoří tu jen zcela nepatrný zlomek. Přehled číselný ukáže věc jasněji; starší skladby katol. (ze st. 16. a předch.) jsou: č. 9) 22, 35, 50, 51 (?), 84, 94, 97 (celkem 7); starší skladby utrakv.,. bratrské a luteránské jsou: č. 3, 7, 20, 34, 38, 39, 48, 49 (?), 62, 63, 77, 78, 102 (celkem 13); mladší skladby katolické (od st. 17. a násl.): č. 1, 2, 4, 5, 8—16, 18, 19, 23—32, 36, 37, 40, 42—47, 52—56, 58—61, 64 až 66, 68—70, 72—76, 79, 81—83, 85—92, 95, 96, 98—100, 103 až 105 (celkem 74); mladší skladby evanj. jsou: č. 6, 17, 33, 41 (?), 57(?), 67(?), 71 (?), 80, 93(?), 101 (i s pochybnými celkem 10). Ku mladším skladbám katolickým však musíme připočítati i ohromnou většinu písní u Kamarýta, dosud odjinud nedoložených, tak že procento jejich časem vzroste ještě daleko větší měrou.
Můžeme nyní, myslím, pronésti tento konečný úsudek: Sbírka K a-m a r ý t o v a proti sbírce Bartošově má ráz novější, kotví svými kořeny ve stol. XVII. a XVIII. Po této stránce jest česká znárodnělá píseň duchovní v jistém smylu pokročilejší a shoduje se tu s lidovou písní světskou v Čechách.
9) Číslice značí číslo písně v tomto článku.