str. 413
naše obsahuje tento variant: 10 bratří přenocuje u pána, jenž má 10 dcer, chce bratry zahubit, ale lstí nejmladšího sveden pobije své dcery. Bratří uniknou, slouží u krále, závidí nejmladšímu přízeň královu a popichují krále, až posílá jej k onomu hraběti nejprve pro vzácného koně, pro ložní pokrývku, pro mluvícího ptáka, na konec pro sama hraběte.
Úkoly, které král rekovi ukládá, ukazuje verse k staršímu znění (hlavně pokrývka a hrabě sám), od něhož mnohé, lépe vypracované verse středoevropské se odchýlily; avšak provedením ukazuje k době velikého úpadku. Yerse příbuzné zachovaly na př. téměř vesměs radícího koně, jehož pomocí rek úkoly vykonává. V naší versi zmizel a je nahrazen přejetím látky jiné:
O chytrém zloději, jenž na pánův rozkaz krade mu koně, prostěradlo a t d. Pravidelně jest to látka samostatná, zde však přejmuta na výpomoc, K přejetí svedly vyprávěče či jeho vzor podmínky ve versi naší pro obě látky shodné (prostěradlo, kůň). Tato přejatá látka navazuje k sobě několik pravidelně se opakujících historek o obratných krádežích chytrého zloděje, z nichž zde přejaty tyto: převlečen za ženu opije vojáky, hlídající koně a ukradne jej; lstí dostane se do hradu, skryje se pod postelí hraběte i hraběnky, když se vrátí z plesu a jdou spát, tahá za přikrývku, hrabě mysle, že činí to hraběnka, shodí přikrývku k němu pod postel. Při krádeži ptáka chycen, ale hodí lstí hraběnku do vody. Na konec hraběte vláká do pasti. Provedení krádeží vypravováno vesměs zkráceně a zatemněle, přechody z jedné látky k druhé dosti neobratný.
III. 4. (Temljine.)
Kostra: Rek vysvobozuje princeznu, unesenou netvorem, jehož duše je mimo tělo.
Verse naše náleží k tomu variantu, v němž rek na počátku rozdělí orla, medvěda, psa, mravence spravedlivě o kořist a dostane od těchto zvířat schopnost, měnit se v jich podoby. Tím pak může vysvobodit princeznu unesenou drakem bez duše v těle. Sídlo duše netvorovy popsáno tak pěkně, že je zde podáváme (14):
Na stekleni gori raste mecesen; na tem mecesnu je vranje gnezdo in v gnezdu ključ, s katerim se odpre kapelica, kí je blizu tega mecesna. V tisti kapelici je medvěd. Ako umoriš medvěda, skoči iz njega zaječ, iz umorjenega zajeca zleti pa golob, in v tem golobu je jajce, katero se mora děti zmaju na glavo, da pogine.
Zajímavo je v tomto popisu, že spojuje dvoje odchylná znění. Pravidelně líčeno sídlo duše netvorovy buď v jakési kapli těžce přístupné, buď ve vejci, obsaženém v několikerém zvířeti. Jinak verse, ač proti jiným zkrácena, normální, bez cizích vlivůr
III. 1. (Temljine.)
Kostra: Rek jako neznámý rytíř získá v závodech princeznu za choť (srv. III. 2.).
|