Předchozí 0022 Následující
str. 3

II. Ornamentika. 1. Odkud čerpá vyšívačka motivy a jak je označuje? 2. Do jaké míry stylisace jednotlivých motivů jest odvislá od způsobu práce a materiálu? 3. Vztah vzoru k zdobenému předmětu a podrobnosti o skladbě ornamentu1?

III. Zprávy o materiálu, na jakém a s jakým výšivky jsou provedeny a o barvivech k němu užitých, o pramenech nákupu a pod.?

IV. Podrobnosti k barevnosti výšivek se vztahující, o citu pro barvu, o symbolice barev, o terminologii barevných odstínů?

To je asi výčet nejpodstatnějšího, čeho by bylo třeba si všímati. Hlediska teto naznačená týkají se arciť jen vyšívání, bylo by na jiných, aby pověděli, na co v ostatních oborech výtvarné práce lidu, by se měla soustřediti pozornost.

Soudím ostatně, že studium lidové tvořivosti v oboru textilním jest nejvděčnější a nejpoučnější. Jednak proto, že živý krasocit našeho lidu nejvíce se soustřeďoval na to, co k ozdobě vlastního zjevu náleželo a vyzdvižení pěkného — po jeho vkusu — vzhledu tváře a postavy sloužilo. Jednak proto, že vyšívání jest snad nejryzeji samorostlým projevem esthetického cítění našeho lidu, byť i v motivech ornamentálnýeh' a v technice cizích vlivů nebylo prosto a že jsouc méně odvislým od pomůcek řemeslných, než na příklad výzdoba nábytku a nářadí a j. p. — může býti bezprostřednějším výxazem citu pro barvu a smyslu pro tvar a výzdobu. Jsouc prací doma, u krbu rodinného prováděnou, uchovalo si vy-šívací umění též starší tradice, než jiná odvětví výtvarné tvořivosti vesnického lidu. Vyšívací umění československého lidu je zároveň ze všeho, veě jeho krasocit a smysl pro výzdobu se vtěloval, umělecky nejhotovějším — prostředky provádění nejsou složité a provádějící je ovládaly způsobem vytříbeným, až rafinovaně procítěným.

Bádání po stopách tvořivosti lidové, vedené způsobem, který v hlavních rysech naznačiti jsem se pokusila, dalo by nahlédnouti do duševní dílny našeho lidu způsobem, který by k poznání duše lidu přispěl cennými a významnými podrobnostmi. Není pochyby, že by se soustavnou prací v tom směru vedenou objevily ještě živoucí praménky tvořivosti, o kterých snad ani nevíme a že by se nalezly nitky, na které sem tam by snad bylo lze navázati pokusy o oživení již již zanikající tradice.

Vedle činnosti za sbíráním zpráv o tvořivosti a výzdobné práci lidů se nesoucí, jest ovšem třeba výšivkám samým, tedy hotovému dílu věnovati pozornost se stanoviska posudku esthetického. Eozbor výšivky nás naučí se dívati na různé stránky této výzdobné formy a kvality jejich si uvědomiti — zprávy místní z úst lidu sesbírané neb práce jeho odpozorované, mohou býti vý-


Předchozí   Následující