str. 148
opatření. Co musí úbohej poddanej od pacholkův ověáckýoh vystát. Majíc oni od úředlníkův pro pomazánky ochrannou ruku, všudež, do posledního zahájenýho místečka vezenou, poslední kus trávy sedláku vypasou, ßekne-li sedlák co, jest od nich bit. Příkladů jest do hojnosti. Kudy se ovčí stádo přežene, tu se již hovězí dobytek nezastaví, dokud ovčí smrad s hojným deštěm se nespláohne. Na panství třeboňském okolo Zborová se spatřuje, že v lesních pasekách a svedených (zrušených) lesech, kudy se ovce pasou, žádnej les více neroste, i jinde, u Bošilee, u Nepla-chova, a to jak v pansikejeh, tak taky v selskejch příčinách a příležitostech. Obzvláště trpí úbohej poddanej největší škodu od dojného dobytka. Majíc ovčák a pozorujíc tu svého vlastního užitku mléčného, i do zahrad lidem jej vežene.
I jest na zachování poddaného vrchnosti více záleženo nežli na vovčínech. Když jest stříž, tu se žere a pije, to mistr (ovčá-cký) ze svého nedá, nýbrž podle starobylého obyčeje kornmissaři několik kusů dobytka mistrovi k jeho dílu a stříži prohlížejí a co správu mám, okolo 30 kusů. Co jest medle vrchnosti po takovém užitku, kterej se škodou a zkázou poddaného se dobejvá. Protož neuznávám za spravedlivý a hospodářskou věc to bjHi, leda v oněch místech, kde bez toho panskejch pastev dosti jest, že se jinak potřebovati nemohou. Kdyby tehdy na mej vůli bylo, všechny bych takové škodné ovčíny svedl (zrušil), z polí, co ovčáci užívají, sedláků, z ovčínů, bytů a domků pro řemeslníky a nádeníky bych nadělat nechal. Za to právo, co vrchnosti mají po gruntech poddáních pásti, poddaní by raděj nejakej úrok vrchnosti dali, co vhod a za spravedlivý by bylo. Panský past-višťata bych na luka nebo pole zdělal;, nebo jsou-li k tomu nehodící, lidem jakožto pastviště pod plat dal, anebo kde toho třeba jest, lesem zarost nechal a semením lesním zasel.
Pozorujíc při tom, co by tu na pivě ušlo, když by se lid ro7-množil a co úrokťív a platův za roboty, též jinších od poddaných užitkxiv, jistě mnohem více to vynášeti musí, nežli užitku čistého z ovčínů pochází. Ovčáci a pacholci by se mohli dát na ty nový živnosti, dobytek prodat, nebo mezi nové usedlý rozdělit, aby jej pomalu spláceli a tudy živnosti své dobrý začátek měli. A tu by taky luk novejm sedlákům a řemeslníkům znamenitě přibylo pod platy, které nyní pro ovčíny se klidí. A poněvadž systema český skrze novou usedlost v Čechách všechno jinší jest a sedlák ze všeho hojnou kontribucí dává, přijde snadno na to, že vrchnostem zapovědíno bude ovčíny míti a po sedlskejeh gruntech ovčí dobytky pásti. Prve poddanej z pastvišťat kontribucí nedával, jako nyní, tak tehdy pastvišťata sám má užívat, neboť v usedlosti nový se vrchnostem nevyjmulo po podacích gruntech pásti.