Předchozí 0283 Následující
str. 264

v pravém toho slova smyslu nelze přece tvrditi, že by byl Řehoř Vel. hmotnou zbraní pravdy svaté hlásal a šířil, ale dle všeho obyčej Ře-hořů přestrojovati se za vojáky pochodí rovněž z původních slavnostních průvcdů římských, které konaly se ke cti bohyně Minervy (Pallas Athéně), jež z hlavy Zevovy v plném brnění s napřaženým kopím vyskočivši, byla bohyní moudrosti a vítězné války. 3)

Obyčej tedy přestrojovati se za ozbrojené vojáky dle domnění našeho podržen při upraveném obyčeji křesťanském, ale pôvodní mythologický význam jeho přeměněn v symbolický význam bojovníka Božího. Hanuš4) vysvětluje příčinu ozbrojovaní následovné: Ěehořští vojáci drobného druhu podobají se namnoze ozbrojencům velikým, kteří obyčejně světívají svátky jarné a letné. Jaru, vítězi to nad mírnou, přináleží patrně i zbraň; ozbrojovati se tedy na jaře a v létě je symbolickým obřadem.

V různých krajinách vlasti naší chodil Řehořů různý počet. Krolmus uvádí jich 9, v Buzicích u Blatné, okresu píseckého, jež jsou politickou obcí, ale školou náležejí k Blatné, pamatujeme se na 3 Řehoře, již chodili o své újmě, bez vědomí učitelova; svobodný pán z Reinsberg-Düringsfeldu 5) zná mnoho Řehořů a dívky pospolu v jednom průvodu. V Bráníku u Prahy chodívalo 12 Řehořů a dvě družičky čili nosičky, jež s Řehoři chodíce do košů ukládaly dárky pro pana iičittle sousedy darované. Nebude ssi pravdě odporovati, připomene-me-li, že branickému pořadateli řehořských pochozů při stanovení jiočtu Řehořů tanul asi na mysli počet apoštolů, již byli vysláni hlásat a šířit nové učení pravé. I řehořští vojáci chodí za tím účelem, aby hlásali o dobrých skutcích náměstka Kristova. Číslo 12 není tedy bez významu a nahodilé tak jako číslo 3 a 9. Číslo tři poukazuje v národním podání na trojici božskou, číslo devět tolikéž zhusta se vyskytuje.

Každý z připomenutých 12 branických Řehořů měl své zvláštní jméno, některý ještě jistou hodnost. Onino dle jména sluli: 1. vůdce, 2. korouhevník (nosil prapor), 3. bubeník (s bubnem), 4. desátník, 5. setník, 6. strážník (spolu jako pokladník nosil pokladnici páně učitelovu), 7. prvý vojín řadový, 8. druhý vojín řadový, 9. třetí vojín řadový, 10. granátník, 11. dragon, 12. metrník

V Jindřichově Hradci oslavovatelé Řehoře sestávali se z vojáků, biskupa a andělů a dívek; seřaděni byli následovně: 6) Prvým byl bubeník, za ním ve dvojici biskup a praporečník, majíce nedělní otcovu košili za spodky oblečenu, dále měli mitru ze zlatého papíru s pestrým


3) Tůma Cimrhauzl, Mythologie čili Bájeslovi Řeků a Římanů, str. 31 a 32 ; tu praví ještě: „Athéné, kteráž v úplná zbroji z hlavy Zévovy vyšla, jest. především bohyně bojovná, a poněvadž válku a boje vede vždy s rozvahou a obeznalostí, bohyně vždycky vítězná.
4) Hanuš, Bájeslovný kalendář slovanský, 1860, str. 95.
5) Svobodný pán z ßeinsbergüüringsfeldu, Festkalender, z r. 1861 str. 95.

Předchozí   Následující