Předchozí 0490 Následující
str. 450

IV.

Na otázku, kdo Eybecoul byl, odpovídá se rozličně. Někteří spisovatelé vypravují, že to byla osoba skutečná, „posedlá ďáblem", aneb odněkud zdaleka až z Francouz „vyhnaný kouzelník", jiní zase tvrdí, že to byl „z Itálie přivandrovalý mnich", nebo „zakletý princ", a ještě jiní píší, že to byl „vlastně rytíř Kubens von Dal, z vlasti vypovězený a tam skrytě se zdržující, jehož popis a vyobrazení je prý na hradě Kynastě ve Slezsku" (Jungm. SI.)- Ale to jsou pouhé domysly a smyšlenky starších dob. Leč i zmíněné čtyři cenou poctěné spisy na mnohých místech mluví o Rybecoulu, jako o nějakém skutečném, viditelném duchu, nejvyšším bohu německém (str. 134). A co je vlastně náš Eybecoul? Pouze obrazné zosobnění nestálého a zvláště špatného, bouřného počasí na Krkonošských horách. Velebná příroda nebetyčných hor Krkonošských, tmavé, tajemné hvozdy, kde v údolích přes kameny pádí a šumí zpěněné prameny řek Labe a Oupy, to vše naplňuje mysl člověka tušením božství, jež jest i pramenem lidového básnictví. Lidé vždy a všude tajemné síly přírody, neznámé příčiny všelikých zjevů přírodních, rádi zosobňují, milé a příjemné zjevy připisují duchům dobrým, krásným, a strašné, zhoubné zjevy duchům zlým a škaredým. Tak povstaly jihoslovanské báje o Vílách vodních, pozemních a vzdušných, jež jsou vlastně zosobněné vlnění vody v řekách a potocích, trav a obilí v poli a na lukách, listí a větví stromů v hájích za větru a bouří. Oesko-polsko-ruské Rusalky jsou také jen zosobněný ruch, proud a vlny vod. A tak i obyvatelé velkolepého pohoří Krkonošského, všecko dobré, a zvláště zlé, co je tam potkalo, pokládali za působení ducha těch hor; jemu připisovali jmenovitě náhlé proměny pohody, prudké pře-


1855, S. 133) vystupujícího ducha pohoří Krkonošského přichází v 15. a následujícím století též jako rodinné jméno čili příjmení v dnešním království Saskem. Mezi poplatníky někdejšího kláštera Augustinského u sv. Afry v Míšni (Codex diplom. Saxonia regia. II. Bd. 4. p. 188), jmenovanými v činžovním rejstříku z r. 1402—1436, přichází též jistý Valtin Eubeczale v Seilitz (Parochia Zehren Eph . . . Míšeň), jenž platil tomu llášteru 6 Míšeňských grošů činže. Potomek tohoto muže byl snad onen obilní zloděj, o němž déje se zmínka ke konci r. 1571 v neuveřej-něných posud protokolech města Freibörka (v tamějším archivu). Zápisník o zasedání městské rady od 3. prosince t. r. totiž praví: Enbenzahl bit, man wolle in des Gefangknus entledigen, hat Korn aus den Scheunen* gestolen . . .." (Kubenžal prosí, aby byl sproštěn vězení, že kradl obilí ze stodol...) A druhý zápisník od 12. téhož měsíce: „Riibenzail hat sich vorn Rath gestalt. Ime ist anfferlegt, sol dencken und arbeiten. Wird er aber uff einer Unthat mehr ergriffen, sol man in in der Stadt nicht dulden". (Eübenzail se dostavil před radu. Bylo mu uloženo, aby si to rozmyslil a pracoval; bude-lí však přistižen ještě při zločinu, nemá být ve městě trpěn.) Viz též J. Grimm, Mythologie, 3. Bd. S. 139.

Předchozí   Následující