str. 173
u Staré Vsi zbytky dřívějšího většího německého ostrovu Vyšné a Nižné Šváby, v nichž obou dnes jsou již Němci, vyznání luterského, zatlačeni do postavení menšiny. V těchto obcích tedy okolní Poláci vytlačují Němoe (opět: nikoli odnárodňují), za to však Hobgast zůstává stále ryze německým a v Gňazdech polská menšina reste jen pomalu přes to, že jest stejné konfese s německou většinou. Nej lepší důkaz, jak i za ne j nepříznivějších podmínek Němci se tu neasimiluj í, a jdou-li zpět, tedy jenom tím, že odcházejí a ták ponechávají místa jiným.
Druhý rozsáhlejší ostrov německý leží v jižním cípu spišské stolice u města Gelnice a zasahuje ještě do stolice ábaujské. Není obklopen úplně územím slovenským, nýbrž leží na rozhraní slovenskomadar-ském, z jihu přiléhají již к němu obce maďarské. Ve stolici spišské patří к němu 6 obcí a mimo to ukrajinskou obcí odděleno jest od ostatních město Gelnice, obklopené osadami slovenskými a ukrajinskými. Z německých obcí jsou tři čistě nebo skoro čistě římsko-katolické a to nej jižnější (Smolnik, Smoln, Huta a Stará Voda); ostatní, severní, jsoiu nábožensky smíšené, původně většinou luterské, dnes luterští udrželi si majoritu jen ve dvou (Mníšek a Švédlár), kdežto v Gelnici a Vondríšelu zatlačeni jsou do minority. Na rozdíl od kežmarského ostrovu, kde židé jsou dosti četní, jest v těchto osadách i v Gelnici židů velmi málo.
Změny ve složení obyvatelstva berou se celkem týmž směrem jako u Kežmarku, ale nejsou zdaleka tak překotné a náhlé. Tedy i zde luterských ubývá odstěhováním, kdežto vyznavači církve římské na jejích úkor sílí, třeba že následkem velmi silného vystěhovalectví celkového početně nerostou. Od r. 1880 do r. 1910 kleslo procento luteránů ze 43'1 na 367, kdežto římští katolíci stoupli z 54% na 58'4% a ostatek připadá na vzrůst konfesí ostatních, hlavně židů. Změny konfesijních poměrů v neprospěch protestantů jeví se hlavně v Gelnici a v nejdále na západ posunutém Vondríšelu, kde ubývání jejich je hodně rychlé; v obou pak obcích, jak ukazuje statistika národnostní, vyplňují prázdná místa katolíci slovenští z okolí, takže v těchto dvou osadách odehrává se podobný proces jako na kežmar-ském ostrově.
Úbytek Němců na ostrově jest však daleko větší, než jak by naň poukazovala statistika konfesijní. Za 30 let Němců absolutně ubylo přes 3000, poměrné jejich zastoupení kleslo z 82'6% na 68'8%. Ztráty tyto působí jim opět jako na severu maďarisace, jíž jsou — je to zjev velmi charakteristický, který nejeví se jen zde — daleko více přístupní než Slováci. Němci se pomadarují zvláště v Gelnici a mimo to maďarský živel spolu s odnárodňovaním proniká na ostrov z jihu. Německé osady v ábaujské stolicí jsou silně ohroženy, ve dvou mají Maďaři nyní již dokonce většiny, a odtud se valí příval do nej jižnější obce spišské, Smolníku, v němž к Maďarům přihlásila se jíž čtvrtina obyvatelstva.
Slovenský živel proniká však i přes ztráty maďarisací a poměrně tu sílí; vedle Gelnice a Vondríšelu, kde Slováci vytlačují Němce, má nej silnější slovenskou menšinu Stará Voda (katol.); r. 1880 nalezena v ní dokonce slovenská většina, patrný důkaz, že německému obyvatelstvu místnímu jest slovenština běžná a že obec pcslovenšfování podléhá.