Předchozí pohled na ORIGINAL | OCR Následující
str. 27

mu snad tu a tam zasadila zároveň i ránu.51) Rozmach měst, která byla hlavním jeho představitelem, značil i rozmach husitství, jež se nad to samo mocně vnitřně obrozuje přímým i nepřímým vlivem živelně so vzmáhající Jednoty bratrské i mladého luterství. Památný sněm strany podobojí z 29. ledna 1524, jenž je pohříchu jen přechodným vrcholem krásného tohoto úsilí o obrodu církve podobojí, vyvrcholuje i snahy po uzákonění svátku 6. července v celé oblasti husitské, pojetím „svátku M. Jana Husi i jiných dědiců českých" mezi svátky celé církve.52) Rok na to poznovu vyšlý sborníček Mladoňovicových spisků53) dovoluje nám představiti si dosti pěkně, jak byl slaven svátek v této době.

Časně z rána konají se velké zpívané bohoslužby a slavnostní kázání. Místo odpoledního kázání čte se Husovo umučení, na večer pak umučení Jeronymovo. V mnohých krajinách ujalo se posléze pálení ohňů za zpěvu lidových písní na potupu odpůrců, zejména patrně nejstarší a nejoblíbenější písně. V Hořovicích a jinde, vzpomíná pozdní pamětník, dělo se to tak, že o 7. hodině večerní dáno zvonem znamení, načež zástup naplnil blízký vrch Dražovku a po zapění dvou či tří vybraných sborů, za úplného zbožného i hrůzného ticha, zapálena hranice.54) V hlavním městě jako nepochybně i v jiných, kde měl převahu směr konservativní, staroutrakvistický, konáno ještě procesí městem, což dodávalo dnu slavnostnosti nej větších svátků, hodu božího vánočního i velikonočního. V kruzích pokrokových považováno procesí, spojené s nošením svátosti oltářní, za podporu modlářství.55)


51) V Litoměřicích nakládá na skvělý kancionál husitský horlivý ctitel Žižkův i Husův Václav z Repnice, vůdce to v boji o městské svobody, jehož se, jak se podobá, stal nakonec obětí. Chytil (51) aspoň zjistil, že 1519 mizí z úřadu purkmistrov-ského a to nejspíše vlivem vlády.
52) Snesení sněmu v kronice Bartoše Písaře (vyd. J. V. Simák) 25.
53) Podrobný jeho,, popis podle jediného, uprostřed kusého výtisku brněnského archivu od St. Součka v Čas. Mor. musea zem. XI, (1910) 137.
54) Summo mane, vypravuje Martinius 1618 (viz p. 43), in templům ad occinendos pios hymnos, preces Domino fundendas et audiendum verbum Dei de Cruce ecclesiae, persecutione, de martiribus etc. conveniunt matutinam et majorem, ut dicitur, concionem cum pietate et devotione observantes. Tandem pro concione pomeridiana publice prae-lectam sermone bohemico vítam Hussii accipiunt, mox in vešpertina M. Hieronymi Pra-geni martyrium agnoscunt. In nonnullis locis vespertino tempore accenditur rogus et producitur ingens flamma ad confundendos sine dubio sancti viri adversarios et forsan ad exhibendum toti mundo in tenebris lucescentem solem Evangelicae veritatis. Hor-zovii (est civitas Podbrczensis) et alibi memini me multoties hune modům observare: ad horám integri horologii 24. datur signum majore campana, mox laeti incolae oceu-pant montis proximi (Dražovkam appellant homines) verticem, occinunt elegantiori vocum modulamine duas tresve sub dio harmonias, fit terribilis, quietus tarnen ignis. Plurimis tarnen in locis vespertinus hic actus translatus est ad diem Johannis Baptistae; causam nescio nisi ut et adversarii in reereando animo haberent cum aliis communitatem (str. 332—3). Na toto vylíčení upozornil V. Novotný v C. Lidu V, 287. — Přenesení pálení hranice na 24. června je nepochybně úspěchem politiky, o níž dále p. 64, 67—9. Zcela podobně líčí slaven! svátku v Rokycanech polokatolický farář, jenž se marně pokusil je zmařit arcibiskupovi к vůli 1570 (Pažout, Jednání a dopisy konsistoře podobojí 1906, 410—11). Jiná líčení u Bartoše 161 a St. let. 408.
55) Odpor proti procesí o svátku není proto odporem proti svátku, jak bývá snad všeobecně vykládáno o pověstném konflikte administrátora Mystopola s Ferdinandem I. 1543, kdy král donutil konsistoř podobojí ke konání procesí; zakročení to nebylo než úsluhou staroutrakvistům, kterých Ferdinand potřeboval proti směru pokrokovému, na nichž však sám bude 1549 žádati, by se vzdali drahého svátku (o čemž CCM 1918, 71).

Předchozí   Následující