Předchozí pohled na ORIGINAL | OCR Následující
str. 90

niěstsku7) vidíme na obr. 5. Je 29 cm vysoká o průměru dna 15 cm. Uprostřed elipsovitý štítek se širokým bronzovým orámováním má nápis: Na Památku a doprovázen je bohatým věncem květinovým; na protější straně je velká kytice. Barvy: bílá, černá, bronzově žlutá, tmavě karmínová, hněděžlutá, tmavě zelená, červenohnědá, tmavší fialová, modrá, zlatá jsou namnoze jemně stínovány.

Malbou květinovou zdobeny jsou i četné předměty z bílého neprůhledného skla8) (obr. 3. č. 7—10). Malé nádobky starší i novější mají obyčejně jen vkusnou okrajovou obrubu; čtyři nej-častější tvary znázorňuje obr. 4. Čtvrtý9) a šestý10) jsou ze džbánečfcu č. 7—8 na obr. 3. Jsou asi 10 cm vysoké o průměrech: dna 5-5 cm, břicha 8 cm a okraje 6-5 cm. Pátý a sedmý jsou z pohárků z Křižánek. První z nich je z modrého skla, 10-5 cm vysoký, o průměru dna 7 cm a okraje též 7 cm, druhý z bezbarvého skla je vysoký 9-5 cm, o průměru dna 6 cm a vršku 7-5 cm.

Zdá se, že ještě jedním způsobem zasáhly horácké sklárny vlivně do domácností, totiž obrazy na skle malovanými. Věc je ovšem důležitější, než abych na pouhé nepřesné tradiční sdělení majitelů chtěl ji tvrdili, bude proto třeba vyčkati, až se najdou určitější archivní zprávy o. tom, nebo až bude dostatečný srovnávací materiál shromážděn. To však je jisto, že zvláště v Kři-žánkách, Herálci, Fryšavě, Německém a okolí nacházel jsem dosti malovaných obrazů, které provedením lišily se značně od podobných šablonovitých výrobků. Různé motivy z bible a kronik, zvláště oblíbená skupina Adama a Evy v ráji, s kterou se tu shledáváme i na pestrých obrazech ručně malovaných, jsou. dosti působivé, jak viděti na obr. 6.

3. Jiný způsob výzdoby skla bylo částečné matování lesklých ploch, které se nyní dělá ponejvíce leptáním, na našich předmětech však je ještě prováděno mechanicky. Byla to' výzdoba poměrně dosti rychlá a proto ji nacházíme na přečetných jistě lacinějších nádobách, které se dostaly hlavně do venkovských domácností. Několik nám jich znázorňuje obr. 7. č. 1—4 a obr. 14. č. 9. Také při této výzdobě převládal motiv figurální s rostlinným, ač i architektury jsou hojně zastoupeny a pojetí autorovo se podobá všeobecně t. zv. lidovému umění. Výzdoba je provedena buď jenom tímto lehkým matováním bez přesných obrysů, jak vidíme na motivech s jelenem ze skleničky (obr. 8. A) 10-5 cm vysoké, o průměru hořeního okraje 7 cm a dna 6-5 cm a ze džbánku z Maršovic (obr. 7. č. 4 a obr. 8. B), vysokého 21 cm, o průměru hořeního okraje 10 cm, dolejšího


7) Láhev, již jsem nemohl získati, fotografoval Jos. Štursa, fotograf v Novém Městě na Mor.
8) Nejhojnější jsou asi z 80tých let min. stol. 9) Džbáneček je z Nového Města.
10) Dva džbánečky z Křižánek; druhý má malou obměnu v provedení řady kvítků: pod červenou bobulí jsou ještě před zelenými listy vsunuty 2 malé modré lístky a spodek místo dvou modrých lístků má 3 červené bobule.

Předchozí   Následující