Předchozí pohled na ORIGINAL | OCR Následující
str. 157



posouzení jest odpověď na otázku vědeckého zkoumání stavu lidových tradic na Podbrdsku, v onom pouze snaha ukázati na psychologický zájem lidu tamního o určitá vypravování, jež s oblibou udržuje, nikoliv však pokus hledati v látkách těchto tak, jak se dříve za romantického období studia pohádek dálo, nějaký původ a sled dávných názorů, po případě vyvozovali z toho důsledky po původu a rozšíření některých látek. Také není úkolem tohoto pojednání tříditi povídky nové sbírky podle některých hledisek na určité druhy lidové prosy, jak nám ji některé pokusy o třídění rozvrhují.4)

Po stránce obsahu a tím i druhů vypravování, nikoliv však se zřetelem k vědeckému hledisku o motivech a jich skladu, řazení a prokládání, po- případě zanikání, lze v podbrdských vypravováních shora uvedené sbírky5) celkem a'si rozeznávati různé látky, jejichž existenci udržují venkovští vypravovatelé stále v živé paměti, hovíce tak asi nejen vlastnímu vkusu, ale i touze svých posluchačů, zajímajících se o události, jejichž stálá reprodukce ukojuje duchový svět venkovského lidu. Jsou to předně vypravování romantického obsahu, v nichž převládá živel nadpřirozený, kde tajemné přeměňování hraje hlavní roli v úloze napomáhati zkušenému hrdinovi nebo hrdince; veliká část zájmů o takováto vypravování připadá na povídky o loupežnících, s nimiž v tajemném zauzlení dějovém přichází mnoho smrtelníků v úzký styk ať už k své škodě nebo ku prospěchu těch, kteří jimi měli býti utraceni. Častým zjevem v lidových tradicích slovesných na Podbrdsku jest postava ševce, provádějícího různé kousky taškářské nebo hrdinské, potom postava mlynárova nebo lakotného kmotra, jež za jejich mamonění přichází potrestati čert v podobě cestujícího, žádajícího: od chudých lidí noclehu. Nad jiné 'oblíbeny jsou místní pověsti strašidelného obsahu o mrtvém šafáři nebo vojáku, jejichž duch bloudí za trest na určitém místě, čekaje na své osvobození. Po jejich prokletí i vysvobození z něho ukazuje si místní lid dosud zřetelná znamení (otvor do země atd.), jejich posmrtné, potrestané, bludné existence. Zájem o zjevování se duchů, předpovídajících smrt určitým osobám na určitém místě, v živé paměti uchovávaná, naplňuje svou hrůzou a děsem prostředí, v němž daří se divotvorné fantasii vypravujících a naslouchajících.

V takových oblastech smyšlenosti dosud se pohybuje za doby klidu a odpočinku duše venkovanova, jeho zájem pne se nejen k překrásným, vysněným pohádkovým světům, k loupežnickým historkám, ševcovským taškařinám, k touze, aby potrestáno bylo zlo a odměněno dobro, nýbrž i k snaze najiti poklad na určitém místě za určitých okolností. Že i známá světýlka, bloudění duchů, zjevování se tajemných přízraků jsou středem jejich vypravování,


4) Sv. Polívka: „O českých pohádkách", Satran. sborník, str. 249 sl. a jinde v Nár. Věstníku.
5) Nová řada látek bude uveřejněna ve sborníku druhém později.

Předchozí   Následující