Předchozí pohled na ORIGINAL | OCR Následující
str. 181



Drobné příspěvky národopisné.

Ferd. Pátek

O zazdívání lidí a zvířat do základů staveb.

Mikovcův „Lumír" z r. 1857 č. 35 přinesl zprávu, již otisk-nouti na tomto místě nepokládáme za zbytečno. Zní takto: Jeden z našich dopisovatelů píše nám o pověře lidu obecného v některých dědinách kraje Jičínského o stavbě železnice Pardubicko— Liberecké, jak následuje: „Stavba železnice, po horách vedené, valně pokračuje, k čemuž ne málo pěkné počasí letošní přispívá. A původem toho pěkného počasí jsou — kdo asi, že neuhodnete? — inu ti páni stavitelově na železnici. A proč? Protože prý, jak pověrčivý lid ve vůkolí vypravuje, to následovně narafičili. Dříve nežli se počalo stavět, chytili zelenou žabku, pak vzali mísu mouky a zadělali ji před sv. Janem Křtitelem nachytanou rosou, a z toho pak upekli bochník chleba. Žabku tuto a ten bochník chleba zazdili do základu při stavbě, a jak dlouho žába onen chléb jisti bude, tak dlouho prý nebude pršeti. Tak prý to i činí stavitelově velikých domů, mlýnů, fabrik atd., aby při pěkném počasí se stavbou hotovi byli." — Pověra podobná, že se něco živého zazdíti musí do základu každé větší stavby, aby se dařila a trvanlivou byla, jest zbytek časů pohanských a panovala ve středním věku téměř po celé Evropě u národů Slovanských, Germánských a Románských. Jestiť to zajisté památka od dávného obětování zemi, jak náš Karel Jaromír Erben v časopisu Českého musea roku 1848 důmyslně a jasně dokázal. V pradávných časech zazdili často živého člověka, nejraději pannu nebo mladou matku, do základu. Máme toho svědectví v národních básních, jako v slovenské ,,o zazděné milé v železné věži" a srbskou „o založení hradu Skaderského". Sem náleží též pověsti o zazděných pannách na některých hradech Českých, a nalezené na takových kostry lidské, ku př. na Hasištejně, na Rabí a jinde. Zazděné kostry na Ledči, zazděnou Berkovnu na Richenburce však nelze sem po-čítati; jsouť původu jiného. Křesťanství dlouho nemohlo vy-puditi barbarský ten obyčej, avšak nemohouc té pověry najednou zlomiti, zmírnil ji duch křesťanský nejprve, a lidem neškodnou učinil; zazdívala se zvířata, později i vejce jakožto zárodek života, zvířecího. Před několika lety při bourání jedné věže Litoměřické přišlo se na zazděné výklenky, v jichž každém se nacházelo několik vajec slepicích; něco podobného nalezeno v jedné věži Teplické. Když roku 1826 Hrádek Křivoklát z části byl vyhořel, našli při opravách kostru holouběte pod kamenem, na němž byl vyryt letopočet, na dobu obnovy za Vladislava II. Benešem Lounským ukazující."

Píseň o Mamonu.

„Česká Včela" (1847, str. 16) přinesla tuto zprávu: „Vyšla v Praze „Píseň o Mamon u", k rozšíření mezi lidem usta-


Předchozí   Následující