Předchozí pohled na ORIGINAL | OCR Následující
str. 230

V každém případě však samotná forma, ve kterou vylily se skupiny, t. j. forma bitvy, ukazuje k tomu, že katervní boje vytvořeny byly národem takovým, pro nějž bitva, anebo válka byla obvyklou formou zápasu, ba dokonce i osvěžení, aneb prostředkem k životu na jistém stupni 'kulturního vývoje, ale vždy věcí obvyklou.

Výše uvedené rozšíření obyčeje katervních bojů ukazuje k tomu, že se udržel u těch národů, aneb ve všech těch oblastech, kde jest historicky doložen příchod nějakého bojovného plemene a poidmanění místních praobyvatelů, jak tomu bylo na př. v Egyptě, Kappadocii, Řecku, na Balkáně na počátku doby bronzové a dále železné. V západní a střední Evropě kdyby katervy tam nebyly existovaly dříve, mohly býti přineseny od Římanů, aneb později kočovníky původu střeďo-asijského nebo iránského vytlačenými z černomorsko^ukrajin-ských stepí. Pro střední Asii, Čínu a Velkorusko jest otázka vytvoření katervních bojů těžší. Avšak ta okolnost, že v Moskvě mají katervy formu pěstních bojů, jak tomu bylo v klasickém Římě, t. j. že zbraní zde jeví se věc nej primitivnější a nejbez-prostřednější, jak jen lze si představili: „kulak" (pěsť), dovoluje doufali, že zde „kulačky" (pěstní boje), jakožto Heilige Handlung vytvořily se ještě před znalostí kovu a zbraně, t. j. v dobách nejstarších. Zastavil jsem se tak dlouho nad rozborem katerv z té příčiny, že při vyhledávání zemí, kde zjištěny katervní boje, nemohl jsem nalezli žádné jejich stopy na území ukrajinském:. Zjistili je na Ukrajině není možno nejen proto, že nemáme zpráv o existenci podobného obyčeje na tíomto území, ale i z té příčiny, že katervní boje neexistují na území ukrajinském ani ve formě šavlových tanců moravsko-sloven-ského typu, ani ve formě pěstních bojů moskevského typu. Pouze v těch místech, kde ukrajinské obyvatelstvo přichází do styku s obyvatelstvem velkoruským, můžeme nalezli slabé stopy pěstních bojů.12) Obzvláště nápadně vystupuje okolnost, že na pravobřežné Ukrajině, t. j. v guberniích kijevské, volyň-eké, podolské a severní části gubernie chersonské nesetkáme se s katervami vůbec. Nenalézáme jich tedy právě v místech, kde nejlépe se zachoval zvyk kalyty, a kde tento obyčej, alespoň do velké revoluce, byl pro obyvatelstvo zrovna tak povinný jako koleda, ščedrivka, vodochrešči a j. Okolnost tato vzbuzuje v nás přesvědčení, že tam, kde se konají skupinové boje, neexistuje současně kalyta, a naopak tam, kde existuje kalyta, nemohou existovali skupinové boje. Jest nade vše jasně, že jeden zvyk vylučuje zvyk druhý. To stane se nám docela srozumitelným, přesvědčíme-li se, že cílem obou uvedených a na první pohled úplně odlišných zvyků jest vždy jedno a totéž t. j. magická pomoc slunci. Jest rovněž pochopitelné, že lam.


12) V některých částech čemibovsiké gubernie. V Něžině dokonce existovaly pěstní boje do r. 1894, jak jsem sám viděl.

Předchozí   Následující