Předchozí pohled na ORIGINAL | OCR Následující
str. 232

sebou nic společného. Psychika, vytvorivší obyčej kalyty nemá nic společného s psychikou, jež vytvořila katervy, nehledíc na to, že účel magické pomoci slunci, jak v jednom, tak v druhém obyčeji jest zcela jasný a bezpodmínečný. O tom jasně svědčí jak symbol-obnaz slunce, vyšitý na praporu v katervách, tak rovněž kulatá forma kalyty.

Takovýto velký rozdíl mezi obyčeji, dokonce mezi celými cykly obyčejů, může býti odůvodněn pouze odlišnými životními podmínkami národů v té chvíli, aneb v tom primitivním stadiu vývoje, kdy tento aneb jiný obyčej vytvořen bylv tím aneb jiným národem.

Tyto životní podmínky vystupují jasně v podrobnostech obyčejů.

V katervách upozornili jsme již na tyto podrobnosti: boj na otevřeném místě, který svádějí mezi sebou pouze muži, pěstí aneb dřevěná a jiná zbraň, dále s pout a n ý protivník, znaky slunce a měsíce, aneb světlý a černý ústroj.

Žádný z těchto odznaků neukazuje na osedlost. Boj může se konati kde libo a čím libo. Samotný způsob zápasu — boj ukazuje, že jest to způsob obvyklý, ba dokonce i oblíbené obveselení, zábava mužů, kteří jediní v katervních bojích vystupují. To ukazuje na bojovný způsob života. Přivedení spoutaného protivníka ještě jednou dokazuje využívání branců, možná i otroků. Psychika, jež tento obyčej vytvořila, je psychikou bojovných, snad i loupeživých národů, hlavně snad kočovného způsobu života.

Prohlédneme-li jsi podrobnosti kalyty, tu zjeví se nám obraz zcela jiný. Vidíme, že námi uvedené podrobnosti kalyty: c h a t a,15) stropní t r á m, pec, p O' m e 11 o aneb p o h r a-b á č, saze z komína zcela určitě ukazují na osedlý způsob života s nepřenosnou chatou ve svých základech. Samotná kal y ta je vyrobena z pšeničného těsta, což ukazuje k zemědělskému způsobu života národa, který ji vytvořil. Okolnost, že kalyta je namazána medem, opětně ukazuje k tomu, že nevládla zde kultura kočovnická, neboť med jest charakteristický rys kultury lesové. Kromě toho nacházíme u Herodota16) zmínku o velkém množství včel v oblastech na sever od Thrakie, tedy právě na území, kde nyní existuje naše kalyta.

Viděli jsme, že nepřátelská síla, vystupující proti kalytě, jest zastoupena osobami, oblečenými do kožichů se srstí


15) Na území, kde kalyta je známa, existovala zemědělská kultura ještě v době eneolitické, byla zde v stálá- a nepřenosná stavení s pecemi, dveřmi, okny a předsíněmi, ozdobená krásnou malovanou keramikou. Modely domku byly nalezeny v Ičanekém křese p. Himnerem. Bull. ét Mem. de la Societě d'Anthr. de Paris, iséamce du 3 аѵгіГШЭ p. 226—235, fig. (3—6), a. V. Kozlov-ského: Tripolská kultura na Ukrajině sv. L, str. 43—66. Mal. (1—3).
16) Herodot. V., § 10.

Předchozí   Následující