Předchozí pohled na ORIGINAL | OCR Následující
str. 308

působily k vytvoření tohoto zvláštního) oboru lidového podání a lidových pověr, i ukazují jasně, jak velikou setrvačnost osvědčily některé starodávne názory až do> počátku XIX. věku v některých vrstvách českého lidu.

Kalyta.

V. Ščerbakivskyj
(Předběžná zpráva.)

(Dokončeni.)

Zbývá nám ještě rozřešiti otázku, kdy a kým mohla býti přinesena kalyta na území ukrajinské. Z rozboru kalyty uvedeného výše, vyplývá, že nemohla býti na Ukrajinu přinesena Kočovnými plemeny ani iránského, ani středoasijského- původu, t. j. altajského, n ob o ť u těchto mohly existovali pouze katervy. Budeme-li považovali za první příchod kočovníků od Východu objevení se Hettitů a Kas si tu v Malé Asii a Mesopotamii kdysi kolem XVIII. stol. př. Kr. a připustíme-li možnost existence části jejich, aneb příbuzných plemen v černomořských stepích, tu shledáme, že později se kalyta již objevili nemohla, neboť poitom jedni kočovníci byli vystřídáni druhými na tomto území, až do přijetí křesťanství, a tito samozřejmě nemlohli při-nésti s sebou obyčej veskrze agrikulturní. Jest zřejmé, že kalyta musila povstali mimo ně, ještě spíše do jejich, příchodu, neboť kočovnické katervy, u obyvatelstva obvyklé, nepřipustily by již utvoření kalyty, tak jako> nepřipustily jí na území velikiorusfcém. Z toho plyne, že kalyta na Ukrajině mohla býti přinesena aneb vytvořena pouze před příchodem kočovníků, t. j. před 'Objevením se doby bronzové, aneb před XVIII, stol, př. Kr., kdy se tam po prvé objevili východní kočovníci. Avšak existence kalyty, a ještě více utvoření její jest podmíněno hlubokou zemědělskou kulturou obyvatelstva, a my jsme nuceni přesvědčiti se, že archeologické nálezy neodporují okolnosti, že již v době přeidhromzové bylo na Ukrajině obyvatelstvo' zemědělské. Avšak již jednou připomněl jsem, že archeologie dokazuje nám existenci chat (stavení), právě na teritoriu našem, a to v době předbrohzové, vlastně v době t, zv. eneolitické, kdy již nejenom na území našem, ale též značně širším (Balkán, střední a dolní Dunajská pánev, až k Moravě) existovala značná zemědělská kultura, spojená s malovanou 'keramikou.26)


26) Ukazuje to nejen model chatky (domečku), připomenutý výše, ale též celá řada důkazů jiných a, zvláště existence řady hradišť, ,v jejichž kulturních vrstvách zaznamenáno živobytí od doby neolitické do doby knížecí s jasnými -důkazy o existenci zemědělské kultury ještě v nejzazší době osídlení těchto hradišť.
Později poukazuje na to i Rostovcev: „Viděli jsme, jak bohatý a různorodý byl život obyvatelstva Kijevštiny, počínajíc od doby neolitu, a jak vysoká byla kulturní úroveň zdejšího obyvatelstva, již ѵ době té osedlého a rozhodně zemědělského." Rostovcev, S k y t h i e a Bospor, 1925, str. 465. Na místě jiném praví Rostovcev: „Kultura skyťhská, o níž

Předchozí   Následující