Předchozí pohled na ORIGINAL | OCR Následující
str. 317



Grimm, č. 91. Jsou to motivy As, B1, 2, jest tu rovněž „starać Kolik pedalj a brada mu od lakta", D, všickni se spustili po provaze. Biserko loketbradu zabil a vyvolili si tam dívky; nejdříve vyšly dívky, pak oba bratři a jak provaz byl od bratří přeseknut, najde potom dívku plačící na břehu, obětovanou drakovi. Zápas s drakem není vůbec líčen. Rek se chce jen dostat na horní svět, dívčin otec sňal prsten, když naň foukl, zjevil se zlatý okřídlený kůň i tak vyletěl jako víír nahoru.

Str. 34, 5. 13 z téhož kraje. Car jel s dcerou na lov. Když přišli k jezeru, vyšel z něho drak, přetvořil se v koně s měděnou, stříbrnou a zlatou uzdou atd. Potom se přeměnil ve včelu a ta usednuvši na čepici dívčině, dostala se do carského paláce; po čase vstoupil kolem půlnoci za velkého hromobití ohnivý člověk a zmizel s dívkou. Bratři šli sestru hledat. Na břehu jezera zjevil se jim drak, ukázal až třetímu bratrovi, kde zmizelá sestra se nalézá. Když bratr zavřel oči, pocítil silný palčivý vítr a když oči otevřel, ocitl se uprostřed zlatého dvorce dvoru sestřina; nebyla doma, neboť každý den musí jít do hor, kde její pán shromažďuje hosty a večer se vrací. I tento drak byl člorvěkerm;, jeho pán ho koupil, dal mu napiti vody, čímž nabyl síly měniti se v draka i-jiné. Sestra vyzvídá na drakovi, kde se nalézá jeho síla: Rek má napřed zabiti a rozsekati draka, vyjmouti z něho srdce, v něm najde perlu a když ji spolkne, nabude jeho síly a tento drak je pak slabší než každé dítě, ale nemůže to provésti bez jeho střely. Srv. Biolte-P. II. 340 pozn.

Str. 38, č. 14 z téže sbírky. Na lovce vyskočil z jezera tří-hlavý netvor a přinutil ho ke sllibu, že doma zavře svého' psa do pytle a zavře ho na 3 dni a na 3 noci. Po 3 noci zjevovalo se potom velké světlo stále bližší, 3. noc za silného zemětřesení přiletěl okřídlený tříhlavý netvor a unesl princezku. Lovec pustil hned svého psa, ale ten vrátil se bez ničeho. Nad tímto jezerem byla velká jeskyně a v té spatřil lovec jednou po čase dívku. Od ní slyší, že chodí tam pastýřka napájet ovce a oěS této pastýřky se dovídá, že se netvor nikoho nebojí, jen kdyby ho někdo zastihl, když svlékl svůj oděv, že jest sláb jako jiný člověk. Netvor přiletěl k pastýřce, chce se ochladiti v jezeře a, svlékl se. Lovec to spatřil, rychle jeho oblek ukryl a začal ho volat. Netvor prosil jenom pastýřku, aby mu hodila košili, v tom přiletěl onen pes, netvor postrašen, vyskočil a lovec začal s ním zápasiti a pes vyskočil z jezera na netvora a chytil ho za krk. Tak mu byly usečeny všechny tři hlavy a princezna vysvobozena. To souvisí asi s rozšířeným motivem o košili činící -člověka nezranitelným, propůjčující mu nesmírnou sílu. Srv. Wilh. Grimm: Kleine Schriften, IV. 408;. Můrko: Bericht über eine Reise zum Studium der Volksepik 1913, str. 45; Zs. d. V. F. Vkunde, XXIII. 125.

Str. 42, 6. 15 z téže sbírky. Podobně jako látka „la belle et la bete". Bolte-P. II. 241.


Předchozí   Následující