Předchozí pohled na ORIGINAL | OCR Následující
str. 333



253, č. 66 z Chrvatska, okres Vojnié. Šalomoun usvědčil matku z nevěry, za to ho proklela, že neumře, pokud nezměří výše nebeské a hloubky mořské. Srv. Etnograf, Obozr. sv. 86 až 87, str. 161, Etnograf. Zbirnyk XII. 38, č. 44, 45. Jakuškin Sočinenija 385. Motivy tyto spojeny, pokud vím, v žádné jiné versi z cyklu legend o Šalamounovi.

256, c. 67 ze Srbska, okres Pirot. Čert vplížil se k biskupovi a uměl mu namluviti, že se má oženiti. Zcela stejnou povídku otiskl nedávno Vlad. Čorovič Sveti Sava u národnom predanú, str. 67, č. 21. Podobné povídky se v rozmanitých obmenách nalézají v středověku, srv. Národopisný Sborník X. 177, Ernst Schulz, Die englischen Schwandbücher (Palaestra, sv. 117), str. 78, CasalicchiO', Utile com dulci 257, č. 43.

260, č. 68 z Chrvatska, okres Vojnié. Bůh se sv. Petrem, zlý člověk bit lískovým prutem, přeměněn ve vola a dán na rok. sedlákovi do těžké práce. Tuto legendu rozebral M. Dragoma-nov, nyní Rozvidky III. 295, pod. Kiča VII. č. 16, 34, 47, Archiv slav. philol. XII. 83, Etnograf. Zbirnyk IX. 41, č. 21. Pamjat-niki nar. sloves. Osetin III. 76.

,262, č. 69 z Chrvatska, okres Vrgin Most. Z cyklu povídek o kajícném zbojníku (Madejovi a j.). Bolte-P. "lil. 463, č. 206. Obsahuje jen motivy E1, 2, F1. Oharky začínají se zelenatí, když zabil ještě velikého hříšníka, jak hojně jinde, srv. op. c. 470. Jinde též motiv, vypravovaný již od Jakuba z Vitry, v. op. c. 463, o závistivém poustevníkovi, zde jest to spravedlivý bratr zbojníkův, než rozdílně od středověké legendy byl též spasen. Jmenuje se Vratolomije, zlomil krk-vrat, lidová to etymologie z Bartoloměj. Jiná jest slovní přeměna v etaropolských kázáních z kláštera isv. Kříže, Bartodziej.

269, 5. 70 z Chrvatska, okres Vojnié. Svérázná verse téže látky. Nemocný poslán ke zbojníkovi, a od toho do pekla s listem. Úvodní motivy, o zápise čertovském a j. zapomenuty. Rek skutečně vyléčen ze všech svých ran. Přinese popis muk chystaných pro zbojníka. Zakončení zcela jinaké: zbojník poručí mu, aby hoi pevně přivázal, k buku, a pak začal sekati kus po kuse, přiletí ptáci, budou-li požírali jeho- maso*, ať se dá na útěk, dají se i do něho, ale nebudou-li chtíti, ať zavolá kněze. Tak došel zbojník, jménem Pavle, spasení!

272, č. 71 z Chrvatska, okres Vrgin Most. Bůh se sv. Petrem obdarovali nehostinného boháče zlatou číší, chudému hostiteli zapálili chatu, druhého hostitele synka utopili. Srv. Archiv slav. Philol. XIX. 260, č. 210. Garnett Greek Folk Poesy II. 291. Do úvodu umístěn motiv, že Petr byl bit, kdekoliv ležel.

274, č. 72 z téhož místa. Měsíc jest svědkem vraždy. Bolte-P. II. 531, č. 115. Zaehariae, Kleine Schriften 114, 134, 305, 312. Vaněček, Lidová vypravování z Podbrdska 64, č. 44. Javorskij Pamjatniki 25, 285, č. 14.


Předchozí   Následující