Předchozí pohled na ORIGINAL | OCR Následující
str. 336

str. 114. Rovinskij, II. 2, 609. Arnaudov, Folklor ot Elensko 314, č. 2. Lorimer, Persian Tales 269, č. 40 (don to gio ouit, when there are clouds in the sky in wint er tim e). Třetí rada jest nej-častější, srv. Kubín, Kladské pov. I. 58, č. 29. Zelenin, V jatka 470, č. 5. Zs. f. Volkskunde IV. 300, Jegerlehner S. M. Ober-wallis 55, 312, č. 76. Sbor. nar. umotvor. XXXVI. 144. Arnaudov, op. c. 314. Javorskij, op. c. 176. Simíith Thompson, The types oí the Folk-Tale, a Classification and Bibliography 136, č 910b).

299, č, 38 ze Srbska, Resavy. Tatáž látka, jen druhá rada jest jiná: nesuď v cizím domě, odjinud mi neznámá.

301, & 84 z téhož kraje. Tytéž tři rady, jen přehozeny.

303, č. 85 z Chrvatska, Petrinje. Verse Grimmovy povídky č. 29. Bůh se sv. Petrem, stanoví osud dcerky hraběnčiny podle počasí, že má se vdáti za chudého chlapce, který se v tutéž dobu zrodil. Obsahuje motivy, Bolte-P. I. 282, A1, 2 (sv. Petr psal mu list a vtlačil mu do ruky jiný). Hi^abě má mnoho fabrik, a poručil „fabričarům", aby prvního, kdo přijde o půlnoci prohlížeti fabriky, hodili do vody. Reka zadržela žena, vědouc úklady otcovy proti němu. Srv. Bolte-P. I. 287.

306, č. 86 ze Srbska, Levač. Byla již vytištěna od Vlád. Čorovice Sveti Sava, str. 120, č. 58. Sudičky líčeny tu jako kanibálky, pekouce člověka, usuzují novorozeněti budoucnost. První navrhuje, aby ho zabily, druhá až za deset let. Třetí stanovila, že zemře od hada, který se vplíží do jeho boty. V podobné povídce z Bosny, Bos. Vila XXII. 46 odvrátil osud cestující, který slyšel výrok sudiček. V této versi byla to sestra. V řadě povídek odvrací sestra, místy milenka, nevěsta osud bratrův, milencův, srv. Kubín Podkrkonoší záp. 814, 816. Jinde marně se pričiňovala sestra, Sapkarev VIII. 174, č. 107, z Och-ridska, Arnaudov 84, č. 34. Jen v jedné řecké versi, namnoze ovšem odchylné, jest osud od sestry odvrácen.

307, ě. 87 z Chrvatska, okres Petrinja. Novorozeněti stanoví sudičky osud, nemohou se shodnouti, a volají Urisa, aby rozhodl. Vlk ho sežere o svatební noci. Se svíčky spadla slza, ožila, rostla, veliká jako myš, kočka, pes a nakonec vlk, a ten ho sežral, podobně jak ve versi Valjavcově. Daleko úplněji i básničtěji než u Valjavce 90, č. 10. Podobně v perské povídce, Lorimer 291, č. 43, jenže tu byla nevěsta vlkem.

309, č. 88 z Chrvatska, okres Vojnié. Bůh se sv. Petrem) stanoví osud, vlastně, v kterou dobu má rodička porodili podle znamení, jež vidí Petr, vysílaný dívat se. Viděl konečně, jak na východě jest stůl prostřen, plný jídel a nápojů, a kolem plno hostí. Byli to urisi za stolem, a řekli mu — jak nám nyní, tak jemu na věky.

311, 5. 89 ze Srbska, Resavy. Lenivému hochu dal hospodin pilné děvče. V. Kubín, Podkrkonoší zap. 728, 825, č. 227, Zb. jugo-slav. XXIII. 44, č. 7, Kontler-Kompoljski, Nar. pravljice iz Prek-murja 114, č. 16.


Předchozí   Následující