Předchozí pohled na ORIGINAL | OCR Následující
str. 343



396, č. 153 z Chrvatska, okres Glina. Od kiteré doby kámen neroste. Jsou i u jiných národů podobne tradice: Mater, antropol. IV. 192, Federowski, Lnd białoruski I. 165, č. 511. Romanov IV. 170, č. 29, Živaja Starina X. 199, Trejland, Latyšskije s. 40, č. 35, 45, č. 43.

397, č. 155 ze Srbska, Levač. Koňům usečeny hlavy, ve spěchu nasazeny hlavy a změněny. Od té doby jest dobytek pestrý, dříve byl bílý neb černý. Takové změny hojně se vypravují začasté humoristicko-satiristického rázu. Srv. Guber-natis, Tiere in der indogerman. Mythologie 235, Jegerlehner SM Oberwallis 96, 315, č. 119, 275, č. 38. Zs. V. VK. II. 47. Sumcov, Soivrem. maiorus. etuografija 105. Sborník min. IX. odd. 3, 128, č. 2. Hruševskij, Istorija IV. 545. The Tota Kahani or Tales Óí a Parrot str. 157. Zachariae Kleine Schriften 120, 123, 130, Wesselski M. Mittelalters 142, 240, č. 50.

398, č. 156 z Ghrvatska, okres Vojnié. Kukačka z matky naříkající za zemřelým synem. Srv. Klinger, Životuoje v antič. i sovremen. sujevěrii 84. Zapleten motiv, že pláč matčin zatěžuje nebožtíka syna. Srv. Národopisný Věstník VI. 207, Bolte-P. II. 485, č. 109. Dodáno budiž: Vonbun, S. Vorarlberg2, 102, č. 12, Witzschel Kleine Beiträge II. 257, č. 58. Mitteilun. Schles. Volkskunde VIII. seš. 15—16, str. 80, str. 118 (z Poznaňská), XV, 200, Slov. Pohľady XV. 490, č. 5, Veckenstedt Wend. S. 45, č. 26, 27. Zbiór wiadoim. III. 96, Lud. XII. 253, XIII. 116, XX. 256, č. 10. Pamjatmik tatrzański XXXIV. 70, Wlislocki. Volksdichtung 285.

398, 5« 157 z Chrvatska, okres Vojnié. Blechy stvořeny ze spáleného hada. Srv. Trojanovič. Zrtveni Običaji 33.

399, č. 158 z hercegov. Zagorja, Legenda o Jobu. Jeho červy proměnil čert v dukáty. Jinde proměněni tito červi v bource, Däbnhardt, Natursagen L 336, Sborník kavkaz. XI. odd. 2, str. 153, Jungbauer M., Turkestan 195, č. 18. Podle jiné na Balkáně rozšířené legendy utvořen bourec ze slin bohoirodičiných, Däbnhardt op. c. II. 247, Kiéa VII. č. 40, Šapkarev, Sborndik VIII. 33, č. 25, podobně Karadžič IV. 126.

401, č. 161 ze Srbska, Levač. Oživení nejen kohouta než i berana, pekoucího šle na rožni, svědčí o vzkříšení Ježíšově. Doplňkem buďtež ještě uvedeny: Javorskij, Pamjat. Galič. 8, č. 5. Hrušeivskij, Istorija IV. 526. Toho* motivu použito též v pověsti o Kozinovi a Lomikaru, Hruška, Na hyjtě III. 125, 134, bývá svědectvím i neviny jiných: Meiche, S. Sachs. 639, č. 790, Galaber, Volkssagen Kärnten 424, č. 577. Schweiz. Archiv Volkskunde H. 224. Zapadl též do ruské epické písně Vavilo i skomo-rochi, Speranskij, Byliny II. 290, Grigorjev, Archangel. byl. I. 377.

401, č. 162 ze Srbska, Levač, č. 163 ze Srbska, Krušev. Proč člověk nemá rovné chodidlo. Srv. Sočinenija M. S. Drinov H. 561, Hruševskij, Istorija IV. 429, Dambertz, Zwischen Vojusa und Drin 137.


Předchozí   Následující