str. 180
pokud jsem je mohl prohlédnouti, domněnku, že povídky lidové jsou z doby pozdější, kdy již látka prodělala jisté fase vývojové, a chýlí se stylem i obsahem k úpadu. Jsou to čtyry povídky italské, z nichž však jen dvě mohl jsem excerpovati. Jedna pochází ze Sicílie, druhá z jižního^ Tyrolska. ')
Gonzenbach: Zbožný sedlák nalezne na poli opuštěné dítě,, vezme je domů, vychová, a všecka práce jeho jest požehnána. Hoch jest hodný, ale hloupý; neví nic- o Vykupiteli a svatých. Jednou nadělá kuliček z hlíny a sestaví z nich růženec. Sedlák vezme jej s sebou do Katanie a pošle jej do kostela, zatím, co vyřizuje si svoje záležitosti. Hoch žasne nad vším, co vidí, konečně klekne před oltářem a osloví krucifix: „Kmo-tričku, proč vás přibili na tohle dřevo? Učinil jste něco zlého ?" Krucifix přikývne hlavou. Hoch ho lituje pro bolest, kterou trpí, a krucifix opět kývá. Mluví k němu tak dlouho, až kostelník chce zavírat kostel, a žádá hocha, aby odešel. Hoch se vzpouzí, aby prý onen ubohý muž na kříži nebyl sám. Ptá se krucifixu, bude-li mu vhod, aby-u něho zůstal, a Kristus přikývne. Kostelník jde vyprávět to kanovníkovi, ten poroučí, aby hocha nechali s pokojem a dali mu makaroni a víno. Hoch pak nabízí talíř s makaroni Kristovi, a Kristus jí i pije pak víno. Hoch však jakmile rozdělí jídlo s Kristem, padne a zemře.| Kanovník pozoruje vše, skryt jsa za oltářem, rozhlásí zázrak po městě, a uloží tělo hochovo do zlaté rakve.
Obsah, jak čtením již patrno, druží se k pozdnějším povídkám lidovým. Úměrně však duchu italského lidu má siřeji rozvedeny momenty,, kde jde o zbožnost hochovu.
Schneller: Chudý, zbožný, nevinný hoch je trýzněn macechou. Quardian kláštera, kam chodí do kostela, vezme jej do kláštera k posluze. Hoch najde v podkrovní komoře zaprášený krucifix, lituje Krista, že je vyzáblý, krmí jej svým obědem, Kristus jí a tloustne. Tak několik dní, hoch však chřadne. Quardian dozví se od kuchaře, kam s obědem chodí, jde za ním a vidí zázrak. Přemluví pak hocha, aby pozval Krista jménem svým a quardianovým ku stolu. Kristus svolí. Quardian má na druhý den sloužiti mši sv. a podati hochovi Tělo Páně. Oba umrou pat při oltáři.
1) Märchen und Sagen aus Wälschtirol etc., gesammelt von Christian Schneller, Innsbruck, 1867, Wagner. Č. 1. (3—5). Důležitá je sbírka s varianty:
Sicihanische Märchen. Aus dem Volksmund gesammelt von Laura Gonzenbach. Mit Anmerkungen Reinhold Köhlers, und einer Einleitung, hrsg. von. Otto Hartwig. II. Leipzig, 1870, Engelmann. Č. 86. (163-165). Dodatek ke Kohlerově Kommentáru vyšel v Zeitschrift des Vereins für Volkskunde, hrsg. v. K. Weinhold. VI. (58—78 a 161—175) pod titulem: Zu den von Laura Gonnenbach gesammelten siciliani sehen Märchen (po smrti Kohlerově. vydal J. Bolte). V tomto dodatku cituje Köhler ještě verse: „Pitré Nro. 112 ;: Nov. pop. tosc. liro. 25 (Crane p. 211—366)." Ty však byly mi nepřístupny.