Předchozí 0289 Následující
str. 238

svobodit) dostanou zázračné věci. Jeden z nich hraje pak s princeznou karty, je od ní lstí o všechny ty věci oloupen a zanesen do pustiny. On pak najde hrušky, po nichž vyrůstají rohy (K. I. 47) nebo medvědí kůže po těle (K. III. 3), dá je přestrojen princezně a neuzdraví ji proti-lékem, který též našel, dříve, dokud věci nevrátí. V dvou druhých versích konec modifikovaný vlivem jiných látek.

b) V druhé (Menšík IV. 5, Bayer, Sedláček) rek sám najde ony zázračné věci, princezna jej o ně připraví, on najde jablka (hrušky), po nichž rohy (nos) vyrůstají atd. jako a).

c) V třetí (Kulda I. 29, Stránečka, Slavia II. 6, Menšík 50. Němcová) dva hoši snědí ptáka, jenž má tu moc, že jednoho z těch. kdo jej snědli, činí císařem a druhý najde vždy ráno peníze pod hlavou. Utekou pak, zlá žena hodlá onoho druhého připravit o ty peníze, on pak najde ovoce atd. jako v a) a b). Detaily' varirují zde ještě silněji než v předešlých dvou variantech. Nebudeme tyto odchylky a cizí vlivy zde rozebírati podrobněji, poněvadž pro shody s povídkou Siddhi-kůrovou nemají valného význaniu.

Zázračné věci, jichž rekové nabývají ve variantech a) b), jsou v českých versích hojnější. Nejčetněji a pravidelně měšec stále plný peněz. Pak předmět, pomocí jehož možno létat (pásek, sedlo, prsten, plášť); někdy píšťalku, meč, klobouk atd., jímž možno přivolávati vojsko a konečně třikráte část oděvu, jež činí majetníka neviditelným (K. I. 47 klobouk, Slavia 19 čapka, K. III. 3 plášť). (U Bayera odchylka patrně nahodilá: prsten, jehož majetníka každá princezna musí chtít za muže.)

Srovnáme-li nyní povídku východní s versemi českými, obdržíme asi tento výsledek: Počátek o zlatě, padajícím z úst a později předurčená volba za krále, ukazuje na variant c). V a) a li) zbyl po něm míšek, stále plný peněz. Zázračné věci, přenášecí a létací, shodují se se zázračnými věcmi z o) a z b). Papír s obrazem osla odpovídá ovoci všech tří variantů.

V povídce východní, obdobně jako v českých, jsou znáti vlivy látek jiných. Předně způsob nabývání zázračných věcí lstí od vadících se lidí, jest vnesený.*) Jest to prvek „létavý", t. j. prvek, který není pevně spjat s žádnou kostrou látkovou, nýbrž v různých druzích povídek se objevuje. Zde zastupuje (patrně, poněvadž obsah povídky vyprávěči nebyl dosti jasný, tak jako též v předlohách povídek českých) tři různé druhý nabývání povídek českých.**)

Druhý vliv cizí znáti v episodě, jak ministr stopuje nevěrnou ženu přítelovu pomocí čepice, jež ho činí neviditelným. Jest tu reminiscence


*) Viz k němu na př. kommentáry: Listy filologické XIV. (463) k é. 4: Köhler (Gonzenbach) k č. 41 (231); Köhler Jhrb. VIL (Widter. Wolf) k č. 10 (139); V. k č. 4 (#57); V. k č. 9 (107); VIJ. k č. 7 (128) k č. 14 (268) : Hahn II. k č. 114: Wollner (Lsk. Brug.) (559): srv. Grimm č. 92, 93. 122, 193, 197, 110 a j. **) Variant c) zdá se tu asi nejpůvodnější: a) jistě má prvek vnesený; b) užívá

Předchozí   Následující