Předchozí 0367 Následující
str. 344

K zábavám dětským lidovým ve Dvéřích jazyka otevřených*) řadí Komenský vedle »šprýmů a ostrých připovídek« jistě ze zkušenosti hádanky čili, jak se tenkráte po staročeskú říkalo a jak také Komenský několikráte uvozuje — pohádky, název dnes ovšem již v jiném významu. Doporučuje dětem: »Pohádkami se potýkati vtipná věc jest.« Přidává tu hned Komenský další zábavy dětské, podnes oblíbené i s názvem v lidovém podání: »Míčem, koulí a kuželkami, šamrhou, p u k a č e m, v r á ž e, na m ž i k (t. j. slepou bábu), sud, lieh atd. (hráti) dětinská« jest věc.

AI. Jirásek zachytil z lidového života**) malé drobotiny pasoucí, roztroušené po kopcích a polích, úhorech i loukách, zajímavý, starodávný zvyk, že na sebe do veliké vzdálenosti táhlým, zpěvavým hlasem pokřikují, mezi sebou tak zvaným halekáním, he lekáním se dorozumívají. Podobně žnečky helekaly na sebe, dohadujíce se o poledni o skončení žatvy při západu slunce a pod.***) Ustálil se název pro toto »hlásání« v lidovém podání — helekati. A tu opět stáří tohoto charakteristického zvyku i zábavy potvrzeno od Komenského, jenž několikráte mezi dětskými zábavami a popěvky výslovně jmenuje — hele-kání!

Komenský dokazuje v Informatoriu, že veselé srdce sám život člověka jest, a navádí proto, aby dětem chystalo se potěšení. »V prvním roku prý slouží se jim k veselosti kolíbáním neb konoušením, zpíváním aneb nelekáním, hrkáním neb pleskáním, pěstováním neb procházením; snmmou milkováním se s nimi jakýmkoli, jen mírným a rozšafným způsobem . . .f) V druhém roce muzika zevnitřní již také dětem libá býti začíná, zpívání, hudení, h e 1 e k á n í, břinkání, zvonění, hodin bití, hraní na nástroje muzické.ff«)

Další návody Komenského v Informatoriu a obdobné zmínky v Kancionálu, vydane'm v Amsterodame, nasvědčují, jak znal Komenský detské koledy, pomlázkové popěvky a pod.

Všímal si Komenský také výročních zvyklostí a obyčejů, zábav. Zmiňuje se poněkud s příhanou, že »masopusta v maškarách odpravují«. Všímal si i tak zvaného »pádla« masopustního. Řeznické cechy mívaly o masopustě zvláštní zábavu s koží kravskou, upravenou v »pádlo«. Chodili po domech s napjatou kravskou koží a vyhazovali s rozpustilostí do výše svého druha, obyčejně mladšího, robence, za všeobecné veselosti a zábavy diváků. Pak značilo »vzíti někoho na pádlo« zmítati někým skutkem i slovem, žertovati s někým, »špadrnáčky«, kratochvíle, s někým


*) Dvéře jazyků otevřené. Léta 1633. 96. O hříčkách. **) Český Lid III. 1894, str. 8: Skotácké halekání na Náchodsku. ***) Zíbrt, Obžinky (Veselé chvíle v životě lidu Českého, svazek V.), v Praze, 1910, str. lad.
t) Informatorium školy mateřské, vydal Novák J. V., 1. c. Knihovna pedagogických klasiků. IV. str. 31.
tt) Informatorium školy mateřské, vydal Novák J. V., Knihovna pedagogických klasiko IV. str. 40—41.

Předchozí   Následující