Předchozí 0073 Následující
str. 70

Rož. Paseky. Statek se stodolou. 27. Chlum. Typ prohnutých střech. 28. Ůbušín. Statek čís. 26. se zvláštním připojením světničky. 29. Bobrůvka. Typ uzavřeného statku XIX. st. s výměn-kářskou chaloupkou podle náčrtu proí. J. Brože z r. 1900. 30. Kuklík. uzavřený statek XIX. st. v podobě r. 1894. 31. NykLo-vice. Statek č. 23. se stodolou. 32. Chlum • u Hlinská. Typ pozdější dřevěné stodoly se zděnými sloupy. 33. Olešná. Statek s haltýřem a studánkou. 34. Nová Ves č. 58, Německé. Bývalé pazderky. 35. Švarec. Dřevěný most přes Švarcavu podle náčrtku proí. J. Brože z r. 1903. 36. Štěpánov. Dřevěný most přes Švarcavu r. 1927. (Podle náčrtku prof. J. Brože byl r. 1899 poněkud jiný.) — Knihu, bohatou obsahem, podávající výběr horáckých staveb, sličně, umělecky bezvadně vypravenou, doporučuji všem pracovníkům v oboru lidového umění a všem knihovníkům odborným, jako pěkný vzor pro podobné práce a publikace musejních družstev a vlastivědných spolků, upřímně se těším na pokračování. Doprovod Svobodův založený na důkladném studiu archivním o starých stavbách, plný zajímavých původních názvů stavitelských, lidových, všude pečlivě doložený (žádné fantasie a krasořeěi) — zasluhuje plného u-znání a neskrblivé pochvaly. —

Svatbo v Káni Galilejské v prostonárodním podání, od Antonína Šorma. Praha-Střešovice (1928), 8", str. 16. Stařičká krajanka autorova vzpomíná, že slyšela od svého zemřelého strýce Jana Tauchmana-Košikáře, vypravovat tuto historii:

»Když studenečtí poutníci chodívali ještě celou cestu pěšky do Vambeřic, na pět dní, přenocovali vždy ve Svatonicích (Vel. Svatoňovice). Časně ráno šel jeden z poutníkxi napřed do Police (nad Metují) objednat hustou »poliuku«. V Polici byli poutníci v osm hodin na mši sv. a potom se šli posilnit polévkou. Kdysi na této zastávce setkali se s poutníky jinými, kteří je prosili, aby je vzali s sebou do houfu. Odkud byli, sę již nepamatuje. Tito poutníci je naučili »písmičku« (písničku)

o svatbě v Káni Galilejské a tak se dostala do rukopisné »poutní knihy« Karla Tauchmanna. Není vyloučeno, že poutníci ti byli z některého vinorodého kraje Moravěnky neb od vinařil moravských píseň onu znali; vždyť Moravané velmi často putovali na pouť do Vambeřic, a jejich pestré a bohaté kroje

1 jejich odlišná nářečí byla vždy našimi krajany obdivována ještě dlouho po návratu ? lopotě za ruční tkalcovské stavy. Tak asi poutě do Vambeřic, na půdě Kladska, koruně svatováclavské urvaného, staly se mostem kulturním mezi chudými krkonošskými tkalci a zámožnějšími, ale stejně zbožnými, avšak vzdálenými moravskými vinaři, u nichž vznik písně nejpravděpodobněji lze hledati. Náš milý spolupracovník, Ant.


Předchozí   Následující