Předchozí pohled na ORIGINAL | OCR Následující
str. 4

jež vesměs poukazují, že uncus-radlo byl ještě v XI. a XII. století nástroj mnohem primitivnější a nedokonalejší nežli současný pluh-aratrum. Je-li ještě dnes při poměrném zdokonalení radla výkon jeho menší a horší, bylo tomu tím spíše na počátku historie a potom rozumíme řadě projevů, o nichž máme staré zprávy historické. Odtud pochopíme, proč vznikl rozdíl nomenklatury, který vidíme ve výraze s u 1-care ligneo unco proti a r a r e v staropolské básni o založení kláštera lubiažského10) tak, jako dnes v ruském черкать při práci ralem konané proti пахать, nebo орать při soše a pluhu11), — odtud vznikl i rozdíl slovanské míry polní hákem obdělané (uncus, aratrum parvum, aratrum slavicum) proti míře velkým pluhem obdělané (aratrum magnum), která byla následkem toho rozhodně větší12), odtud pochopujeme, že v staré době stačila k utáhnutí háku-radla menší přípřež (normálně jeden kůň nebo pár volů), kdežto velký pluh, hlouběji pracující, byl tažen pravidelně párem koní nebo dvěma páry volů. A odtud konečně pochopíme, že vznikl i značný rozdíl mezi desátky, jež platil ten, kdo oral hákem a ten, kdo oral velikým pluhem, neboť desátek prvního býval v XIII. stol. poloviční.13) Ačkoliv není možno říci, že by v každém případě aratrum znamenalo pluh a míru plužní proti háku, neboť i o háku se tohoto termínu užívalo, přece jen máme řadu neklamných dokladů, že bylo rozlišováno mezi aratrum a uncus, pokud se velkosti a dokonalosti nástroje týče, i jeho výkonnosti. Slovem, všechno ukazuje, že radlo (uncus) byl nástroj nejstarší a jako dnes primitivnější, méně dokonalý nežli pluh. Stálé antithese radla a pluhu vyznívají v tomto smyslu a spojování radla a háku se Slovany, jakož i přímé označení jeho za aratrum slavicum nepřipouštějí žádných pochybností, že je měli Slované v době, kdy už vedle nich u Němcův a německých kolonistů zavládl pluh. Celá řada pramenů ukazuje nesporně, že


10) Et gens Poloniae pauper fuit haud operosa
sulcans in sabulo lignis uncis sine ferro
et vaccis bobus nisi scivit arare duobus"
(Bielowski MPH. III. 709, Wattenbach M. Lub. 15). Srv. můj ZS. I. 173.
11) Zelenin Coxa 10-11. Výraz пахать čteme už v Pověsti vrem. let k r. 946 (Perejasl. ruk.): пашютъ нивы своя", a dále v Gramotě igum. Antonia z doby před r. 1147 (паша по чюжеи зешгЬ). Паптнья doložena Srezněvským teprve ze XVI. stol. (Мат. II. 891).
12) Srv. na př. Jireček Prove 245, 308.
13) Srv. na př., jak v statutu Jana arcibisk. hnězdenského z r. 1262 určuje se poplatek takto: pro unoquoque aratro parvo, quod radlo dicitur, lapidem cere, pro magno autem, quod p 1 u g nominatur, duos lapides cere persoluat" (Cod. Wielkopolski I. Nr. 402). V listině Jana biskupa poznaňského z r. 1288 určuje se osadníkům biechow-ským: de paruo aratro, quod radlo dicitur quatuor scotos et dimidium et de magno hoc est de p 1 u g o n e, novem scotos presentabunt" (1. c. Nr. 692). Platilo se tedy z pole pluhem obdělaného dvakrát více než z radla (Pie k osiński Ludność 100). Daň z radla placená slula v Polsku a u baltických Slovanů ve XII. stol. obvykle p o-radlne. {též poralne, obradlnea vzhledem k přípřěži p o w o 1 o w e). Srv. hlavně spis J. Widajewicze Powolowe — poradlne. (Studya nad hist. prawa pol. V. 4.) Lvov 1912, dále u Piekosinského Ludność 27, 31, Jirečka Prove 267 a Praska Sel. Arch. II. 231. Je sice velice sporno, zdali hlavní tři listiny Xli. století, které při sproštění robot i daní zmiňují se o powolowém a poradlném, jsou authentické, či zda náležejí teprve době následující, kdy věc už sporna neni (srv. Widajewicz 8, 11, 43 sl., 59 sl.j 93 sl.), ale to se netýká naší otázky. Název tributu, ať povstal teprve v XII. století nebo dříve, svědčí přece jen o existenci radel a volů jakožto hlavního nástroje a potahu v zemědělství polském ve XII. stol. a před ním. Při pluhu bylo by vzniklo poplužné. Poradlne vzpominá prvně listina miechowska r. 1198 [Widajewicz 6, 14, 43). O pozdějších dokladech viz tamže str. 30, 33, 40, 41 a hlavně 43 sl., 59 sl., o významu daně tamže 66, 90.

Předchozí   Následující