Předchozí pohled na ORIGINAL | OCR Následující
str. 408

dokud se nepřeveze a daleko neuteče. Čarodějnice zbouří za ním moře, sotva mu uprchne.

Janko p"ijde na zapřenou do hostince, hostinský zatím zchudl, hrozí mu dražba. Dívka Janka pozná, ale neprozradí se, posluhuje, Janko platí bohatě zlatem, žádá na hostinském dceru za ženu, hostinský se ostýchá bohatého pána, bojí se, že dcera zamítne, jako už jiné zamítla. Dcera však svolí, Janko se dá poznat, dá mu ta tři pera. Hostinský je hodí. svázaná do vzduchu, přeje si mít tři diamanty na stole a má je. Pak je svatba, Janko smíří svého otce s hostinským, poněvadž zlé už pominulo a dobré našel.

e) Tři povídky z Valašska, v úvodech rozdílné, mají za základ tutéž výpravu pro 3 pera к drakovi, jenž má zkomo ené jméno (pacúch, pátoš) neznámého původu, ale prommují jednotlivosti. Úvod Peckův o chránenci osudu patří ke skupině á V Úvod Kuldy, 41, o dvou nerovných milencích má běžnou formu. U Kuldy, 101, jest povídka zasazena do jiné látky, o rekovi, jenž je posílán několikrát pro princeznu a vzácné věci.

U Pecka prochází rek městem bez úrody (náhrada za strom) a městem dvou začarovaných princezen к převážející babě. U Kuldy, 41, městem bezvodým, městem dvou začarovaných princezen, městem bez úrody к přívozu tří bab po sobě (jedinečná, patrně mylná odchylka). U Kuldy, 101, městem bez vody, městem, kde usychá strom, městem nemocné princezny к převážející babě. Pobyt draka je shodný až na Kuldu, 101, kde místo ženy reka skrývající jest dívka drakem unesená (vysvobození asi upraveno Kuldou). Odpovědi jsou bezvýznamně porušeny až na Kuldu, 101, kde zlo v městech páše bratr drakův, pod bezvodým městem ležící (?J a princezna stůně pro neúctu k sv. obrázku (srv. Jablonský). Péck 22.

Chuďas prosí cizince za kmotra svému synu. Cizinec dá mu vybrat, aby si zvolil buď dukáty, neb aby měl stodolu stále plnou obilí, jako dař. Chuďas zvolí obilí, cizinec prorokuje hochovi, že dostane za ž nu princeznu týž den narozenou. Král se doví o té věštbě, pošle hocha, jenž zatím dorostl, aby z jednoho ostrova přined jakousi květinu. Na ostrově ukládají báby hochovi o život, chtí ho uvařit v oleji, ale jeho kmotr ho zachrání. Hoch píše králi, že té rostliny nenalezl.

Hoch slouží ve mlýně. Král navštíví mlynáře, pozná hocha, pošle ho do zámku s listem, jenž obsahuje rozkaz, aby posel byl zabit. Kmotr potká hocha cestou, změní psaní v rozkaz, aby posel byl oddán s princeznou. Král po návratu žádá zetě, aby přinesl buď tři vlasy Sibylly, která se točí nad babylonskou věží, nebo tři pera z „papúcha", jenž bydlí na břehu moře.

Hoch přijde do města, jež nemá úrody, p к do města s dvěma začarovanými princeznami а к babě, která ho převeze přes moře, když slíbí zeptat se papúcha, jak dlouho ještě bude převázat. Papúchova žena schová hocha pod postel. Když papúch přijda a usne, vytrhne mu 3 pera, jedno po druhém, a klade mu hochovy otázky. Papúch praví, že pole neúrodného města mají být stučnená, princezny mají být bity trnovými pruty, baba bude převážet na věky. Mladík poradí babě teprve až ho převeze, v obou městech je za radu odměněn a vrátí se.


Předchozí   Následující