Předchozí pohled na ORIGINAL | OCR Následující
str. 417



vodu, je bohatě obdarován; na ostrově se stromem napřed smíří krále s bratrem čarodějem, pak uzdraví strom, dostane dary.

Zatím Otomar dá Kristině doručit podvržené psaní od Matěje jakoby umíral a slovo jí vracel, zasnoubí ji pak jednomu radnímu. Matěj vrátí se jako kníže, dá se skrze hospodského pozvati na svatbu, hodí Kristině do jejího koflíka její prs en. Kristina jej pozná a rozstůně se a zemře. Matěj jede na pohřeb, po pohřbu se mu zdá, že. mu čarodějník přišel poradit, aby otevřel darovanou škatulku. Matěj dá se v noci hrobníkem zavést do hřbitovní kaple vedle krypty, pomaže Kristinu mastí ze škatulky, probudí ji a odveze к sobě. Pak pořádá velkou hostinu, vypravuje: v mládí se učil zahradníkem, ošetřoval bohatému pánu stromek, pán mu stromek slíbil, ale pak jej poslal do světa, stromek slíbil jinému. Stromek však uschl, tak ho zakopali na jiné místo. On prý se „vrátil, stromek vykopal a vypěstil. Ptá se pánů, komu stromek patří. Ženich Kristiny rozhodne, že jemu, Matěji. Matěj se dá poznat, ukáže jim Kristinu, mají pak dceru.

*

V českých lidových povídkách jsou dva typy látky o výpravě: к nebezpečné bytosti za mořem pro tri zlaté vlasy, а к slunci pro odpověď na otázku. První typ má častěji úvodem látku o chránenci osudu, druhý jen jednou ozvěnu.

Chránenec osudu je vyprávěn složkou motivů lesníkova syna a Thalassiona a j. ve dvou variantech, z nichž v jednom (literatuře bližším) vystupuje král, v druhém kupec. Mimo to jednou objevuje se zkomolená forma věštby dvou poutníků (Dámannaka) a dvakrát chatrné zpracování, uvádějící poselství s úkladným listem žertem o domněle teplém oděvu.

V povídce o výpravě jde rek buď к Slunci nebo k zlým bytostem, — obru, drakovi, čertu, větru — za moře. Cestou slibuje pomoc vyschlé studni (v níž zpravidla sedí žába), uschlému stromu (u kořene je červ neb odložené dítě), nemocným, zakleným princeznám (je ukládáno pokání za hřích), městu bez úrody (záměna za uschlý strom), přívozníkovi. Tchán bývá na konci potrestán (Erben, Bayer, Košín).

Výjimečně setkává se rek cestou s králem, z pýchy oślepłym, se srážejícími se skalami, se třemi princeznami, a zachraňuje unesenou princeznu.

v Výpravu výslovně do zásvětí mají Bayer a Košín (do pekla) a Skultéty-Dobšinský (jiný svět).

Vzácné jsou ojedinělé motivy: úkladné poslání hocha králem na ostrov pro čarodějnou bylinu (Peck), srážející se skály (Skultéty-Dobšinský), a místo přívoznika čert s mlýnským kamenem (Košín), ryba (Rimavský).    V. Tille.


Předchozí   Následující