Předchozí pohled na ORIGINAL | OCR Následující
str. 433



č. 524—5, 527—530; Ivanickij, Materiály po etnogr. Vologod. gub. str. 56—7; Radčenko, Gomeľs. nar. pěs. 165 č. 91; ve variantu běloruském (Dovnar-Zapoljskij, Kievs. Univ. Izvěst. 1896 No. 9, 145 č. 9,) dítky praví:

Ой якъ прыдзя суббота — той голоука ня мыта.

А яхъ прыдзя нядз'Ьля; той кошуля ня бěла.

А якъ прыдзя другая, той отъ сьлезакъ мокрая.

Tyto verše připomínají žaloby sirotkovy v malor. legendách (srovn. nahoře str. 430). Podstatnou složkou obsahu legendy o sirotkovi jiou žaloby dítěte na hrobě a rozmluva s matkou. Tento motiv nalézám (ovšem ve změněném rámci) v písni maloruské zapsané Kolbergem (Pokucie II. 196 č. 360): Otec se oženil po druhé, děti odešly na hrob matčin a pláčí tam; matka se ptá:

Cy was tato, mama bje,

cy wam jisty né daje.



Oj nas tato mama bje,

taj nam jisty né daje.



Sama léžyt w poduszkach

a my spymo pu doszkach.

Srovn. Kupčanko-Lonačevskij, Pěsni bukovinskago nar. 529 č. 287, kdež chybí rozmluva s matkou; chybí i v běloruských var., které tuto píseň namnoze spojují s baladou o incestu (sňatku bratra se sestrou). Srovn. Nosovič, Bělor. pěs. 428 č. 217; Bulgakovskij, Pinčuki 117 č. 10; Šejn, Materiály 426 č. 524 (Sbornik otd. r. jaz. slov. XLI.); Dovnar-Zapoljskij, Kievs. Univ. Izvěst. 1896 No. 9 147 č. 13; Zbiór wiadom. XVII. 163 č. 73.

Kromě toho zejména při obřadu svatebním zpívá se mnoho písní určených nevěstě-sirotě. Písně toho obsahu zpívají se o svatbách u nás (srovn. např. Erben3 299 č. 31—2, Sušil str. 490), v Polsku (srovn. např. Materyały XII. str. 142), u Malorusů (např. Sbornik Charkov. V. 118 č. 35, X. 143 č. 80 a j.), Bělorusů i Velikorusů. V malor., bělor. a velikor. písních nevěsta naříká, že právě v den tak významný je opuštěna, jde na hrob, rozmlouvá s rodiči a prosí, aby přišli jí požehnat. Rodiče odpovíd;jí, že jsou zavřeni na trojí zámek, t. j. žlutým pískem, zelenou travou, dubovou deskou.29) Srovn. Dobrovoljskij, Smolens. sbor. II. 48 č. 81, 56 č. 98; Nosovič, Bělor. pěs. 165 nsl. č. 31—2, 201 č. 80, 650 č. 691; Bulgakovskij, Pinčuki 101 č. 20; Šejn, Materiály (Sbornik LI.) 96 č. 71, 446 č. 25, 422 č. 518; Sbornik pamjat. nar. tvorč. sěverozap. kraj. 279 č. 189; Zbiór wiadom. XVIII. 194 č. 4; Dovnar-Zapoljskij, Pěsni Pinčukov (Kievs. Univers. Izv. 1896 No. 2) str. 19 č. 156; Zivaja Starina 1905 Vyp. I.—II. 121; 1911 str. 63. Jindy dívka prosí bratra, aby zazvonil na největší zvon, snad bujný vítr rozmete hrobovou desku, snad vstane otec a podívá se na svatbu sirotkovu. Srovn. Sacharov, Skazanija, I. kn. 3, str. 150; Sbornik svěd. dlja izuč. byta kresť. nasel. Ross. Vyp. I. str. 7; Sbornik Kavkaz. VII. otd. 1. 71—2; XV. 50—1; Dobrovoljskij 1. с. II. 219 č. 529, 255 č. 568, 281


29) Srovnej výše sir. 429.

Předchozí   Následující